Manipulace vědomím
1. část
Úvod
Lidé se bez ohledu na svoji ideologii a politickou podjatost dělí na dva druhy. Jedni věří, že člověk je v zásadě velkým dítětem a manipulace s jeho vědomím (samozřejmě „pro jeho vlastní dobro“) osvícenými a moudrými vládci není jen přijatelným, ale i upřednostňovaným „pokrokovým“ prostředkem. Mnoho odborníků a filozofů se například domnívá, že přechod od donucování – a tím spíše s využitím násilí – k manipulaci vědomím, je obrovským krokem v rozvoji lidstva.
Druzí se domnívají, že svobodná vůle člověka, předpokládající zachování jasné mysli a umožňující činit odpovědná rozhodnutí (třebaže někdy chybná), má velkou hodnotu. Tato kategorie lidí odmítá oprávněnost a morální zdůvodnění manipulace vědomím. V krajním případě tato část lidí považuje fyzické násilí za méně destruktivní (třebaže ne pro jednotlivce, ale pro společnost a celý lidský rod), než „zombírování“ a robotizaci lidí.
Tyto dva postoje určují hodnoty a ideály člověka. To znamená, že dohadování se o tom, který z těchto postojů je správnější a lepší, je zbytečné. Lze racionálně, a dokonce logicky probírat, jaké budou společenské a osobní důsledky jednoho nebo druhého ideálu jako politické doktríny. Ovlivňuje zavedení doktríny život člověka lineárně nebo má tento vliv kritické prahové úrovně? Znamená to, že manipulace „v rozumných mezích“ je přípustná, nebo její uznání za oprávněný prostředek ovládání znamená skok do kvalitativně odlišné společnosti?
Proto se v tomto textu, nabízeném čtenáři jako pomůcka pro reflexi a dialog, pokusíme vyhnout obviňování a hodnocení ideálů. Budeme mluvit o skutcích – a ty se mohou a musí hodnotit z hlediska svědomí, protože ovlivňují životy lidí. Skrývat své postoje je zbytečné a dokonce škodlivé. Proto považuji za vhodné upozornit, že kniha zaujímá odmítavý postoj k manipulaci se společenským a osobním vědomím.
O čem je řeč?
V živé přírodě je člověk kvalitativně novým jevem. Není to jen společenská bytost, která může existovat pouze současně s intenzivní výměnou zpráv s vlastním druhem (takový je i mravenec). Má rozum, schopný abstraktního myšlení, a jazyk. Jazyk a myšlení jsou velké a složité systémy, a je možné na ně působit a programovat chování člověka. Člověk má složitou duši, jejíž důležitou součástí je představivost. Ta je natolik rozvinuta, že člověk žije současně ve dvou světech, ve dvou „skutečnostech“ – skutečnosti a v představách. Představa o světě (v souladu nebo protikladu se skutečností) ve velké míře (a u mnohých v první řadě) určuje chování člověka. Ale představivost je proměnlivá a ovlivnitelná, a lze ji z vnějšku ovlivnit tak, že si toho člověk ani nevšimne.
Obecně člověk žije nejen v objektivně existujícím fyzickém světě, ale také v jím uměle vytvořeném světě, zvaném noosféra – ve světě vytvořeném vědomou činností lidského rodu. V užším slova smyslu můžeme říci, že člověk žije v uměle vytvořeném světě kultury.
Vysvětlení pojmů
- Manipulace
Program, biologicky založený do našeho vědomí nestačí k tomu, abychom byli lidmi. Doplňuje se programem zaznamenaným ve znacích kultury. A tento program je kolektivním dílem. To znamená, že naše chování je vždy pod vlivem jiných lidí a v zásadě se nemůžeme nějakou pevnou bariérou před tímto dopadem ochránit. A jaký vliv na naše chování můžeme, v celé obrovské škále vlivů, označit jako manipulaci?
Samotný tento pojem má zápornou povahu. Označujeme jím vliv, který nás přiměl vykonat takové kroky, že podle následného posouzení docházíme k závěru, že jsme prohráli, něco ztratili apod. Pokud vás přítel na dostizích přesvědčil vsadit si na koně, který nakonec doběhne první, potom u pokladny při převzetí výhry neřeknete: „Manipuloval se mnou.“ Ne, on vám dal dobrou radu.
Na druhé straně ne každý vliv, v jehož důsledku se dostanete do ztráty, můžeme nazvat manipulací. Pokud vám v temné uličce dali nůž na břicho a zašeptali: „Peníze a hodinky, rychle!“, pak je naše chování velmi efektivně naprogramováno. A sotva někoho napadne nazvat neznámého manipulátorem. Jaký tedy vkládáme význam do tohoto pojmu?
Kořenem slova manipulace je latinské slovo manus = ruka; manipulus = hrst, hrstka). Ve slovnících evropských jazyků se toto slovo chápe jako zacházení s předměty s určitým cílem (například ruční řízení, vyšetření pacienta lékařem pomocí rukou atd.). Rozumí se, že takové akce vyžadují obratnost a cvik. V technice se jako manipulátory nazývají zařízení pro ovládání mechanismů, které mají povahu prodloužených rukou (páky, rukojeti).
Odtud přišel soudobý přenesený význam slova – „obratné zacházení s lidmi jako s předměty nebo věcmi“. Moderní slovník sociologie, vydaný v roce 1969 v New Yorku, vymezuje manipulaci jako „formu uplatnění moci, ve které její držitel ovlivňuje chování druhých, aniž by odhalil povahu chování, jaké od nich očekává.
Jednou z prvních knih, přímo věnovaných manipulaci vědomím, byla kniha německého sociologa Herberta Franke Manipulovaný člověk (1964). Jeho výklad je následující: „Pod manipulací bychom ve většině případů měli chápat psychologické působení, které se provádí tajně, a tudíž na úkor těch, jimž je určeno. Nejjednodušším příkladem je reklama.“
Aby byla manipulace úspěšná, musí zůstat nezpozorována – manipulovaný věří, že vše, co se děje, je přirozené a nevyhnutelné. Manipulace vyžaduje vytvoření falešné skutečnosti, ve které nebude její přítomnost vnímána.
Tuto „falešnou skutečnost“ vytvářejí sdělovací prostředky. Ty předávají panující názory, od nich si je osvojují lidé, a ti je následně přijímají za své vlastní vývody. Psycholog Erich Fromm v knize Útěk od svobody rozlišuje dvě zcela rozdílné kategorie. Na jedné straně je samostatné myšlení a na druhé straně osvojené cizí myšlenky. Dochází k takovémuto závěru: „Ve skutečnosti se lidem zdá, že se rozhodují sami, že něco chtějí, zatímco ve skutečnosti podléhají tlaku vnějších sil, vnitřním nebo vnějším podmínkám a „chtějí“ právě to, co mají dělat.“
K manipulaci dojde pouze v takovém případě, že člověk pod vlivem přijatých signálů změní svůj pohled na věc, názory, nálady a cíle – a začne jednat podle nového programu. A pokud zapochyboval, vzepřel se, a uchránil svůj duchovní program, obětí manipulace se nestal. Manipulace není násilí, ale pokušení. Když přistupujeme k nějakým výrokům nebo faktům jako k předmětům výzkumu, musíme od samého začátku přijmout, že nám zjevně nabízený význam slov a činů je pouze jednou z možností. A v této první fázi nemůže tato jedna verze mít oproti jiným (které musíme postavit sami, bez nápovědy) žádné výhody.
Paradoxní je, že lidé pod vlivem manipulace nebo vnějšího tlaku často nejsou schopni jasně vnímat právě to, co je jasně patrné a mají to přímo před očima. Mají zastřené vnímání, jako by byli něčím omámeni a (podvědomě) odmítají věřit svým vlastním očím (a zdravému rozumu). Filozof Nietzsche to vyjádřil takto: „To, co vyžaduje ty nejdůkladnější a nejtrvalejší důkazy, je zřejmost. Mnozí nemají oči na to, aby ji viděli.“
- Hermeneutika
Hermeneutika je věda studující výklad – tedy „odhalení skrytého smyslu ve zjevném.“ Princip hermeneutiky spočívá v tom, že se slovo nebo gesto vkládá do svých souvislostí – kontextu. V textu je třeba vidět výraz složité a neviditelné skutečnosti (součást textury – tkaniny). „Každé slovo (každý znak) textu překračuje své meze. Jakékoli porozumění představuje pouze souvislosti daného textu s jinými texty.“ (Michail Bachtin – literární vědec)
Výklad a vysvětlení je obnovou skrytých nebo zvláště utajených vazeb s kontextem. Účelem manipulátora je dát nám takové znaky, že jejich vložením do souvislostí změníme v našem vnímání obraz tohoto kontextu. Napovídá nám taková spojení svého textu nebo konání se skutečností a navazuje takový jejich výklad, aby se naše představy o skutečnosti zkreslily způsobem, jak si to přeje manipulátor.
To znamená, že to ovlivní naše chování, a přitom si budeme jisti, že konáme v plném souladu s našimi vlastními přáními.
Říci slovo nebo vykonat čin, který by tak ovlivnil struny naší duše, abychom najednou viděli skutečnost zkreslenou tak, že si ji vyložíme v rozporu s našimi zájmy, je velké umění. Takové slovo a takový čin nemohou být jasné, zářivé a srozumitelné. Nutně se musí obracet k něčemu skrytému před rozumem.
Pokud se chceme něčemu takovému bránit, je třeba si v mysli v co největší míře znovu vytvořit skutečný kontext zprávy a různými způsoby do ní vložit slyšené nebo viděné. Je samozřejmě nemožné zcela zrekonstruovat realitu, ale je nutné vybrat její základní stránky. Je velmi důležité, ale zároveň obtížné, obnovit zvláště skryté stránky skutečnosti a jejich spojení se zprávou. Například zájmy těch, kteří „připravují“ poselství. Ne bez důvodu již staří Římané stanovili nejdůležitější princip společenské hermeneutiky – „hledej, čí prospěch“.
Hledání skrytého smyslu je psychologicky obtížný proces. Vyžaduje odvahu a svobodnou vůli, protože v tuto chvíli musíme odhodit břemeno autority, kterou často odesílatel zprávy má. Mocní, vlastníci, i pytle peněz – jsou to hlavně oni, kteří mají zájem manipulovat veřejným vědomím. Vždy mají možnost si pro přenos potřebných zpráv nebo „poselství“ najmout oblíbeného umělce, uznávaného akademika, „nepodplatitelného“ básníka nebo známou modelku.
Mnoho lidí má velké potíže zařazovat si útržkovité informace do správného kontextu a správně vyhodnocovat a chápat souvislosti mezi nimi. Není to vrozená schopnost, ale je možné se v ní soustavným tréninkem cvičit a zdokonalovat.
Lidé se ve svém přístupu k výkladu dělí na dva základní druhy. Jedni začínají tím, že se snaží co nejvíce stroze prověřit logiku autora zprávy a načas odkládají vlastní úsudky a konstrukce. Pokud v logice autora najdou vady a jedno tvrzení nesedí s druhým, začnou pátrat.
Druzí neztrácejí čas na rekonstrukci „intelektuálních nástrojů“ autorů zprávy. Hotový výstup zprávy přijímají jako jednu z platných verzí, ale pouze jako jednu z několika možných, a začnou vyvíjet sadu svých verzí. Konstruují kontexty a ověřují na nich verzi „podezřelého“ – autora zprávy.
V praxi se v nějaké kombinaci používají oba přístupy. Je důležité osvojit si hlavní poučení hermeneutiky: „Šíře výkladů, a dokonce i jejich vzájemný konflikt nejsou vadou nebo nemravností, ale předností chápání a tvoří podstatu výkladu.“ (P. Ricker)
A nejde o kompromisní sestavení nějakého „zprůměrování“ z několika výkladů. Jedině rozborem různých výkladů se člověk může přiblížit k pravdě, zejména když účinkující osoby mají zájem ji skrýt. Tento proces je velmi názorně předveden například v japonském filmu Rašómon z roku 1950.
Bohužel, velmi často zažíváme zúžení vědomí: Když dostaneme nějakou zprávu, okamžitě s absolutní jistotou přijmeme pro sebe i její jediný výklad. A ten nám slouží jako vodítko ke konání. Obvykle se to děje proto, že se z důvodu „úspory myšlení“ držíme navyklých vzorců uvažování (stereotypů) – obvyklých otřelých obratů (klišé), pojmů a zakořeněných předsudků.
Pohled zúžený i jen dočasným vzorcem uvažování vyvolá vážné chyby a úlety v našem praktickém konání. Nezáleží ani na tom, zda věříme bezesporu falešnému poselství nebo si vytvoříme svůj vlastní falešný výklad. V obou případech naše chování neodpovídá skutečnosti a čeká nás neúspěch.
Ten, kdo si chce vybudovat obranu proti pokusům manipulovat s jeho vědomím, musí překonat zkostnatělost mysli a naučit se v mysli vytvářet varianty vysvětlení. Před manipulací se nelze chránit pomocí dogmatismu a tvrdohlavosti – „přijatými zásadami, které nemůžeme obětovat“ nebo prostým vzepřením se, protože takové strnulé postoje jsou snadno předvídatelné, a každý předvídatelný myšlenkový pochod je přístupný programování.
Ovládnout schopnost čistého, nezaujatého a nezkresleného vnímání skutečnosti lze pouze nastudováním učení, taktiky a zbraní manipulátorů. Rozebereme nejprve, v jakých podmínkách společenského bytí se manipulace stává nejvážnějším prostředkem nadvlády a moci, a v jakých doktrínách se vyjadřují hlavní principy tohoto způsobu nadvlády.
Demokracie, totalita a manipulace vědomím
Manipulace vědomím je zaměřena na duševní strukturu člověka, provádí se tajně a za svůj úkol stanovuje změnu názorů, motivů a cílů lidí tak, jak to vyžaduje moc. Již z tohoto velmi stručného vymezení je zřejmé, že manipulace vědomím jako prostředek moci vzniká pouze v občanské společnosti, v rámci politického řádu, založeném na zastupitelské demokracii. To je demokracie západního stylu, dnes mylně považovaná jednoduše za demokracii obecně – jako protipól totality. Protože pokud jsou lidé vládnoucí mocí zjevně a nepokrytě utlačovaní, není třeba s nimi manipulovat.
Vládnoucí ideologie v současném světě představuje náhražku náboženství v občanské společnosti – je produktem vědecké revoluce a osvícenství. Používá metodu manipulace: „nebudeme tě nutit, ale vnikneme do tvého podvědomí a uděláme to tak, že ty sám zachceš. Vnitřní stabilitu celé společnosti je nutné udržovat tak, aby nevznikaly velké společenské bloky s neslučitelnými a protikladnými tužbami, protože vzájemná konfrontace různorodých názorů a pohledů na věc představuje vážnou překážku pro úspěšnou manipulaci vědomím.
Manipulaci vědomím lze přirovnat ke kolonizaci vlastního národa (revoluce „shora“ nebo „pasivní“ revoluce). Nejúčinnějším způsobem ovlivňování je vytrvalé opakování stejných prohlášení, aby si na ně lidé zvykli a přijímali je nikoli rozumem, ale vírou – to znamená vypnutí „zdravého rozumu“. Takové působení se neubírá cestou logického přesvědčování, ale bezprostředně ovlivňuje psychickou sféru bez odpovídajícího zpracování na vědomé úrovni. V důsledku toho dochází ke skutečnému „naočkování“ myšlenky, emoce nebo jiného psychofyzického stavu.
Oproti tomu přesvědčení předpokládá aktivní účast ovlivněného, protože se mu nabízí řada argumentů, které chápe a buď je přijímá nebo odmítá. Kdežto sugesce „obchází“ rozum, pokud se podaří ztlumit aktivitu vědomí a/nebo působí tak, že člověk nemění své přesvědčení a hodnocení, ale mění předmět hodnocení – pomocí „racionální sugesce“ se ve vědomí provádí změna náhledu na pozorovaný předmět.
Tato záměna se vytváří dovedným vytvořením takového kontextu, v němž myšlenky člověka jdou ve směru, jaký potřebuje manipulátor – na této teorii byl založen tzv. „komentovaný tisk“. V něm je zpráva o skutečnosti doprovázena výkladem komentátora, který čtenáři nebo posluchači nabízí několik rozumných vysvětlení. V rámci těchto možností se však zabrání vlastnímu uvažování – člověk o těch věcech sice uvažovat může, ale pouze v rámci možností, které vymezil někdo jiný. Komentátor potom musí svou obratností manipulátorem požadovanou možnost prezentovat jako tu nejvíce pravděpodobnou.
Psychologická doktrína, reklama a politika
Možnosti výše zmíněné „racionální sugesce“ se ukázaly být dosti skromné, a tak se v 50. letech minulého století jádrem celého učení stala psychoanalýza, a to především učení o podvědomí. Freud vyslovil již nějakou dobu tušenou myšlenku, že v podvědomí se skrývá strašná síla, kterou je možné zaměřit jak na podporu, tak na popření nějakého tvrzení nebo jevu (například politického programu).
Toto přesměrování (přenos, kanalizování) podvědomí se nazývá projekce (C. G. Jung). Podle Junga je projekce „psychologický jev, který by se měl chápat jako přenos obsahu sféry nevědomí na nějaký předmět; v tomto předmětu nachází dříve skrytý obsah nevědomí svůj projev (nebo odraz jako v zrcadle) … Své nejvyšší formy dosahuje projekce v politické propagandě.“
Říká se, že k přijetí psychoanalýzy jako základu doktríny manipulace vědomím došlo na základě jejího úspěšného využití v oblasti reklamy. Ve skutečnosti však myšlenky psychoanalýzy v praxi již dříve využili ve své velmi účinné propagandě fašisté (aniž by se samozřejmě odkazovali na Freuda, který měl židovský původ). Neobraceli se k rozumu, ale k instinktům. Aby je zmobilizovali, pomocí řady rituálů proměňovali obecenstvo sestavené z různých vrstev společnosti v dav – zvláštní, dočasně vznikající společenství lidí, zachvácených společnými sklony.
Hitler v Mein Kampf napsal: „Drtivá většina lidí má tak „ženskou“ povahu, že uvažování probouzí jejich myšlenky a činy v mnohem menší míře než pocity a emoce. Jejich pocity nejsou složité – jsou velmi prosté a omezené. Nejsou v nich žádné odstíny. Pro ně je vše buď láska nebo nenávist, buď správné nebo chybné, buď pravdivé nebo nepravdivé.“
V 50. letech se reklamní agentury ve Spojených státech staly podle Freudova žáka Ernsta Dichtera „nejpokročilejšími laboratořemi psychologů. Manipulují s motivací a touhami člověka a vytvářejí potřebu zboží, o kterém lidé ještě nic nevědí, nebo by si ho ani nechtěli koupit.“
Komerční úspěch Dichterova institutu v manipulaci chováním zákazníků přitáhl zájem politiků. Tak se z reklamy na zboží psychoanalýza přenesla na manipulaci vědomím v politické sféře. Podle časopisu Time se „politická reklama podobá komerční reklamě – prostě jen nahradí výrobek kandidátem.“ V roce 1960 byl Dichter poradcem ve volební kampani J. F. Kennedyho. Po volbách bylo možné ověřit účinnost jeho doporučení na ohromném statistickém materiálu …
V rámci psychologické doktríny se od počátku 20. století rozvíjí další směr souběžný s psychoanalýzou – behaviorismus (od slova behavior – chování). Jeho zakladatel D. Watson již v roce 1914 uvedl, že „předmětem psychologie je chování lidí“. Později dokonce tvrdil, že z každého dítěte lze udělat soudce nebo zločince. Jinými slovy, že technologie manipulace a programování jsou všemocné. Na rozdíl od psychoanalýzy se behavioristé odvracejí od všech osobních činitelů (myšlení, emoce, sklony atd.) a chování považují výhradně za funkci vnějších podnětů. To je krajně mechanistický pohled na osobu, vnímanou jako stroj řízený z vnějšku a vybavený determinismem stroje (s přesným určením odpovědi na řídící konání).
Propracovanější novobehaviorismus je spojený se jménem Frederick Skinner, který ve svých knihách, vyvolávajících bouřlivé spory, uvádí své přesvědčení, že se lidstvo může a musí naučit „přijatelnému chování.“ Podstatně jasněji se vyjadřuje autorita v oblasti psychoanalýzy Erich Fromm: „Skinnerova psychologie je vědou manipulování chování; jejím cílem je objevit mechanismy „pobídek“, které pomáhají (mocným) zajistit chování nezbytné pro jejich „zákazníka“.
Fromm dále píše: „V kybernetické éře je osobnost stále více předmětem manipulace. Práce, konzum a volný čas člověka jsou ovlivňovány reklamou a ideologií (Skinner to nazývá „kladnými pobídkami“). Člověk ztrácí aktivní a odpovědnou roli ve společenském procesu. Učí se, že jakékoli chování, jednání, myšlenky nebo pocity, které se nehodí do obecného plánu, mu způsobují velké nepříjemnosti … Pokud se snaží být sám sebou, pak ohrožuje sám sebe. V policejních státech ohrožuje svoji svobodu, a dokonce i život, v demokratických společnostech možnost vzestupu po společenském žebříčku. Riskuje i ztrátu zaměstnání, ale co je možná nejdůležitější – že se bude cítit izolovaný, zbavený dorozumění s ostatními.“
Významný antropolog a výzkumník chování K. Lorenz vidí v behaviorismu skutečné nebezpečí pro lidstvo: neustálá „výchova“ člověka pomocí metod behaviorismu hrozí tím, že se z ní stane mocný činitel umělého výběru, jimž budou vytěsněni a později vymizí právě takoví lidé, kteří nejjasněji vyjadřují ty nejvyšší kvality.
Manipulace a temné stránky psychiky
Pro manipulátora je nejsnadnější vstoupit do spojenectví s nízkými a temnými pod-Já člověka, protože je snadnější vybudit a proměnit v mocný impulz nemorální, potlačované sklony a „podplatit“ a povzbudit je, aby konaly navzdory celé osobnosti jako celku. Toto vítězství – spojení manipulátora s nemorální složkou člověka je jen dočasné, dokonce krátkodobé, ale pro účely manipulace to obvykle stačí. Je důležité dosáhnout požadované akce – třebaže toho potom vědomí a svědomí člověka litují …
Sklon právě nízkých povahových rysů uzavřít spojenectví s „vnějším nepřítelem“ – manipulátorem – je obecným závěrem mnoha studií. Aktivací těchto podlých sklonů člověka dochází k otravování celé masové kultury a sféry dorozumívání.
Společenská dynamika kultury
Jakýkoli pokus manipulovat vědomím vyžaduje, jak se říká, „doladění“ podle obecenstva. K tomu je třeba určit jeho kulturní profil, jazyk, typ myšlení a způsob vnímání zpráv. Právě taková data poskytuje společenská dynamika kultury. Technologicky vyspělejší manipulační programy zahrnují nejen „doladění“, ale také zvláštní úsilí k dotvoření kulturního prostředí, přípravu příjemce k přijetí manipulujících zpráv a „výrobu“ názorů a přání, které lze využít. I to je předmět výzkumu stejné disciplíny.
Obecně se uznává, že rychlý rozvoj výzkumu v této oblasti společenské dynamiky kultury prudce zvýšil účinnost prostředků veřejné informovanosti. S jakým cílem a pro čí dobro – to je druhá otázka. Jak poznamenal A. Einstein, „perfektní prostředky pro nejasné účely jsou povahovým znakem naší doby“ (nebo, jak se cyničtěji vyjádřil Picasso, „nejprve nalézám, potom teprve hledám“). Ovšem „nejasnost cílů“ je často způsobena záměrně postavenou kouřovou clonou.
Prvním a (pro nás) nejzákladnějším závěrem společenské dynamiky kultury je to, že buržoazní společnost, na rozdíl od stavovských společností, dala vzniknout zcela novému vzniku kultury – mozaikové kultuře. Zatímco dříve, v době humanitní kultury, soubor znalostí a idejí představoval uspořádaný hierarchicky postavený celek, vybavený „kostrou“ základních předmětů, hlavních témat a „věčných otázek“, nyní, v moderní společnosti, se kultura rozpadla na mozaiku náhodných, špatně propojených a špatně strukturovaných pojmů. Společnost, žijící v toku takové kultury, se někdy nazývá „demokracií šumu“.
Humanitní kultura se přenáší z generace na generaci prostřednictvím mechanismů, jejichž genetickou matricí byla univerzita. Ta dávala celostní pohled na universum – vesmír, nezávisle na tom, kolik a na jaké úrovni se tyto znalosti předkládaly (sovětský slabikář byl sestaven jako „vesmír“ pro dítě). Kostrou této kultury byly disciplíny (z latinského slova znamenajícího jak učení, tak rákosku).
Naproti tomu mozaiková kultura se vnímá téměř nedobrovolně v podobě úryvků, vytržených z toku zpráv „omývajících“ člověka. Mozaiková kultura a pro její obnovování vytvořený nový typ školy (továrna na subjekty) vytvořila nového člověka – „člověka masy“ (jeho mezním stavem je dav). A tento „člověk masy“ je ideálním předmětem pro manipulaci vědomím. Je plně v souladu, dokonce i vytváří jednotu s kulturou a jejími institucemi, která ho porodila (a zároveň jím byla zrozená). A. Moles píše: v mozaikové kultuře „se znalosti především nikoli systémem vzdělávání, ale prostředky masové komunikace“.
E. Fromm zdůrazňoval, že hromadné sdělovací prostředky zbavují člověka schopnosti vytvořit ucelený obraz světa a zaměňují jej mozaikou, sestavenou z kupy nesourodých a navzájem nesouvisejících skutečností. To nejen potlačuje schopnost kriticky posuzovat, ale působí i depresivně na emoční sféru člověka.
Západ prožil obrovský experiment – fašizmus. Ukázalo se, že v atomizované společnosti ovládání sdělovacích prostředků umožňuje uskutečnit úplnou, totální manipulaci vědomím a zatáhnout prakticky celou společnost do nejabsurdnějšího sebevražedného projektu. Hitlerův spolupracovník, A. Speer, ve svém posledním slovu u norimberského soudu připustil: „S pomocí takových technických prostředků, jako jsou rozhlas a reproduktory, bylo osmdesát milionů lidí zbaveno nezávislého myšlení.“
Doktrína, vyrostlá na znalostech společenské dynamiky kultury, má základní závěr: pokud je třeba „vymýt mozky“ celé společnosti, vykonat na ní velký program manipulace a vypnout zdravý rozum několika generací, je třeba zničit systém „vesmírného“, disciplinárního vzdělávání, a je třeba nahradit celostní vesmírnou (humanitní) kulturu kulturou mozaikovou. K tomu musí manipulátoři ovládnout školu a prostředky masové komunikace. Za těchto podmínek lze dosáhnout většího, či menšího úspěchu, ale pokud tyto podmínky zajištěny nejsou, dosáhnout úspěchu je téměř nemožné.
Publikováno 10. 3. 2022