Totemová zvířata

1. část

Úvod a definice pojmů

     Při pojmu totem si většina z nás vybaví především typické artefakty kultury severoamerických indiánských kmenů, které dlouhá staletí žily v těsném kontaktu s přírodou a zvířaty. Byli to nejen zdatní stopaři a lovci, ale i schopní léčitelé a znalci přírodní magie. Jejich kultura, kosmologie i celkový pohled na svět a dění v něm, se sice značně lišil od toho našeho, ale přesto i tady můžeme najít řadů styčných bodů, když budeme chtít.

indiánský totem

     I v našich končinách a jazyce najdeme celou řadu slovních spojení, aforismů, podobenství, včetně pohádek a bájí, které nám připomínají, že i naši předci žili v mnohem těsnějším spojení s přírodou než většina z nás v dnešní době. A tak i my občas o někom řekneme, že je „chytrý jako liška“, žije jako „vlk samotář“, dělá „pštrosí politiku“, hraje „mrtvého brouka“ nebo se pohybuje jako „slon v porcelánu“. Existuje i řada velmi nelichotivých přirovnání, ale dlužno dodat, že řada z nich zvířatům (hlavně těm domácím) vyloženě křivdí. Když třeba o někom řekneme, že je „špinavý jako čuně“, tak si většinou neuvědomujeme, že prase (domácí i divoké) je samo o sobě čistotné a celkem inteligentní zvíře, které ve špíně žije jen díky člověku…

    Samostatnou kapitolou jsou zvířata, užívaná jako symboly v heraldice. Na erbech šlechtických rodů, městských i státních znacích jich najdeme celou řadu. A tady už se dostáváme blíže k jádru našeho tématu – zvířatům jako symbolům identity nějakého rodu, kmene, komunity, města nebo celého národa. Toto pojednání o totemových zvířatech se bude ale nejvíce zabývat totemovými zvířaty jako symboly osobního zaměření jednotlivce.

     Jakákoli živá bytost se může potenciálně stát duchovním, silovým nebo totemovým zvířetem, a to díky symbolice, která je jí vlastní. Uveďme si příklad. Když si představíte ptáka, pravděpodobně se vám okamžitě vybaví let. Ptačí duch tedy od počátku vypovídá o pohybu, často velmi rychlém. A co třeba barva ptáka, směr, kterým letí, zda zpívá, a jak atd. Každá z těchto jednoduchých věcí dává ptáku další potenciální symbolickou hodnotu.
Jak se budete učit o duchovních zvířatech – totemech a spojencích, začnete objevovat mnoho z těchto hodnot a také to, jak se týkají nejen naší duchovní cesty, ale i každodenního života.

     Při práci s duchovními zvířecími průvodci můžete proniknout na zcela novou úroveň uvědomění si světa, ve kterém žijeme, a naší vlastní vnitřní duchovní krajiny. V této krajině se projevuje energie duchovních stvoření, která vám přinášejí pomoc, vhled a schopnosti, jež v danou chvíli potřebujete. Kmenový animismus však šel ještě o krok dál a začal zvířata považovat za posly a symboly Ducha, které předpovídají události nebo poskytují vedení.
Tak vznikly zvířecí totemy a duchovní průvodci. Pokud místní indiánský šaman viděl v noci před lovem ve snu jelena, mohl lovcům sdělit, že mu Duch jelena ukázal úspěšnou výpravu.

Osobní totemová zvířata

     Podobně jako se člověk narodí v nějakém znamení zvěrokruhu, které určuje jeho základní založení, povahu, silné a slabé stránky i charakter životní cesty, tak je už od počátku svého vtělení do fyzického těla jeho duše spojená s určitými totemovými zvířaty. Jejich počet se může pohybovat od jednoho do sedmi a provázejí člověka po celý jeho život. Podobně jako astrologická znamení formují jeho povahu, způsoby chování, zájmy, osobní hodnoty, ale především člověka vedou určitým směrem tak, aby jeho duše mohla získat právě takové znalosti, prožitky a zkušenosti, které ke svému dalšímu vývoji nejvíc potřebuje.

     Když se na to podíváme z jiné strany, tak naše totemová zvířata představují naše protějšky ve zvířecí říši. Tedy to, čím bychom byli, kdybychom měli čtyři nohy, křídla nebo ploutve… Každé zvíře (totemové i skutečné živé) má své jedinečné vlastnosti, schopnosti, způsob života atd., kterými se odlišuje od všech ostatních, ale zároveň s nimi tvoří jeden celek, který si můžeme představit jako ekosystém, na jehož fungování se všechny živé bytosti společně podílejí. Tyto vzájemné vztahy musíme mít neustále na paměti, protože zkoumání totemových zvířat pouze pro potřebu sebe porozumění vždy zavání narcismem a nedostatkem citlivosti k potřebám našich bližních, společenství, jehož jsme součástí nebo společnosti jako celku.

     Pokud žijeme v souladu se založením a schopnostmi našich totemových zvířat, můžeme si nejlépe osvojit a uplatnit právě takové vlastnosti a schopnosti, které prospívají nejen nám samotným, ale i ostatním. To sice ještě automaticky neznamená, že náš život potom bude snadný a bezbolestný, ale naše fungování v osobním i společenském životě se stává přirozeným, spontánním, autentickým a získává racionální základ a uzemnění (nechováme se jako blázni, nepotácíme se bezcílně od ničeho k ničemu, ani ze sebe neděláme něco, čím nejsme). Díky tomu získáváme zdravé sebevědomí, uvědomujeme si své silné i slabé stránky, poznáváme své meze a pole působnosti, a zbytečně nelezeme tam, kde nemáme co pohledávat.

     Dál je dobré si uvědomit, že většina lidí nemá o svých totemových zvířatech ani ponětí, ale přesto mnoho z nich žije v souladu se svou přirozeností, plně využívají své schopnosti a v životě jsou úspěšní a spokojení. To znamená, že znalosti o totemových zvířatech nebo jiné esoterické znalosti samy o sobě nepředstavují nějakou „konkurenční výhodu“ a spousta lidí je ani nutně znát nepotřebuje.

     Pokud ale se svým životem nejste příliš spokojeni a pronásledují vás nejrůznější potíže, kterých se nemůžete zbavit, ve vztazích s lidmi nebo i vašemu vlastnímu životu převažuje disharmonie a negativita, pak je dost pravděpodobné, že ani nežijete příliš v souladu s energiemi a dary, které vám mohou vaše totemová zvířata poskytnout. Zkrátka nejste v souladu s tím, co je pro vás přirozené. A v takovém případě zkoumání totemových zvířat (nebo jiných nástrojů sebepoznání) rozhodně smysl má.

     Důvodů proč člověk nežije v souladu se sebou samým (a tím pádem ani s ostatními), může být celá řada. Jako jeden z nejdůležitějších se ukazuje vnitřní konflikt, který je způsobován (a zároveň sám ještě posiluje) různé negativní programy, například nízké sebeúcty, hněvu, nenávisti, strachu, frustrace apod., které se neustálým opakováním stále zesilují. Takový vnitřní konflikt může být zdrojem pocitu viny, která může vytvářet i další programy, např. sebetrestání, sebeomezování nebo sebeničení, které může v krajním případě skončit sebevraždou – zoufalým pokusem o ukončení takového vnitřního konfliktu. Tím jsme se dostali do opačné extrémní polohy, kdy potřebné znalosti a odborná pomoc mohou zachránit život. Příčiny zmíněných potíží je ale naštěstí možné určit a v mnoha případech i řešit metodou SRT nebo mnoha jinými, které jsou k dispozici.  

     Osobní totemová zvířata a jejich významy nám mohou poskytnout skutečně hluboké vhledy do těch nejzákladnějších a nejhlubších potřeb lidské duše. Vypovídají také o touhách naší duše, které se (často nepřímo nejrůznějšími oklikami a náznaky) dožadují svého naplnění. Znovu je však nutné poukázat na past, do které se můžeme snadno nechat chytit díky povrchní touze našeho ega vzhlížet se v určitých archetypech (totemech) a ztotožňovat se s nimi, aniž by se to nějak konkrétně a konstruktivně projevilo i v našem reálném každodenním životě. Takové narcistické sebe vzhlížení, ke kterému by se to dalo přirovnat, nemá pro naši duši žádný význam ani smysl. (Snad kromě pozdějšího vystřízlivění z těchto iluzorních vztahů a uvědomění si, že tudy cesta nevede.) Na totemová zvířata je proto lepší pohlížet jako na „vitamíny“ nebo „medicínu“, které nutně potřebujeme k tomu, abychom mohli autenticky žít svůj vlastní život než jako na podpůrné berličky pro naše ego.

     Intenzivní zájem o totemová zvířata spojený s nezbytnou prací na sobě s sebou přináší ještě další důležitý bonus. Kromě lepšího vyladění se na svou skutečnou přirozenost a realističtější představy o našem životním poslání si tím vytvoříme i mnohem hlubší a osobnější vztahy ke skutečným zvířatům a přírodě jako celku. Pochopíme, že to nejlepší, co můžeme pro přírodu udělat, je kultivovat sami sebe, a tím i náš vztah ke všemu živému. Tedy žádné „zelené úděly“ a jiné podobné pseudovědecké /byrokratické výmysly, které neslouží nikomu a ničemu jinému, než sobeckým zájmům nějakého jednoho procenta „vyvolených“, kteří touží po ještě větší moci a kontrole nad ostatními. Tady je nutné si uvědomit, že lidský charakter je utvářen tím, co člověk miluje. Někdo miluje své blízké, pravdu, spravedlnost nebo nějakou činnost, které se věnuje, jiný zase osobní prestiž, moc, slávu, peníze nebo iluzorní představu, kterou si vytvořil o sobě nebo o světě, ve kterém žijeme…

     A závěrem této podkapitoly zmíním ještě jeden zajímavý a důležitý paradox. Většina světových náboženství (na rozdíl od kultur přírodních národů) smýšlí o zvířatech (přinejmenším některých) a živé přírodě často vysloveně negativně. Jako o něčem hrubém, primitivním, necivilizovaném, zaostalém nebo ubohém, co člověk musí překonat a povznést se nad to, aby se dostal „do nebe“. Jak ale vyplývá z předchozích odstavců, taková „duchovní snaha“ odtrnout se od své „zvířecí přirozenosti“ nás nenasměruje na cestu do ráje, ale právě naopak do míst, kde žádné slunce nesvítí… Anebo se můžeme zamyslet nad tím, jak až geniálně vyváženě fungují přírodní ekosystémy, včetně schopnosti adaptace na nejrůznější změny a regenerace, a jak oproti tomu funguje lidská společnost a civilizace…

Spojenci / pomocníci

     Kromě totemových zvířat, která nás provázejí celoživotně se během svého života můžeme setkat ještě s celou řadou dalších, která do našich životů vstupují, když potřebujeme jejich pomoc, vedení, ochranu nebo léčení. Jsou to naši spojenci nebo jim také můžeme říkat pomocníci.

     Může se to zdát podivné, až neuvěřitelné, ale většinou svoji práci vykonávají, aniž bychom o tom věděli, protože se to odehrává na podvědomé úrovni. A jak je to možné? Princip je podobný jako u našich celoživotních totemových průvodců. Na pomoc si je nepřivoláváme vědomě vlastní vůlí, ale sami reagují na volání naší duše a její žádosti o pomoc. I to může vypadat jako výmysl a pohádka pro děti, ale z vlastní zkušenosti to mohou potvrdit. Potíž je jen v tom, že když o něčem nevíme, tak tomu ani nevěnujeme pozornost. Ale přesto se to děje, a když se na to vědomě zaměříme, jsou výsledky jejich působení jasně patrné a někdy i přímo fyzicky pocítitelné.

     A kdy k nám k tito spojenci / pomocníci nejčastěji přicházejí? Asi už tušíte, že především v životních obdobích, která jsou pro nás nějakým způsobem obtížně zvládnutelná a schopnosti našich totemových zvířat na jejich řešení nestačí. Jako když se vám doma porouchá něco, co sami nedovedete opravit. Nezbývá než se obrátit na odborníka. V životě se může jednat například o ztrátu blízkého člověka, vážnou nemoc, období náročných životních změn, transformaci vědomí a přechod na jinou úroveň chápání a podobně. Důvody ale mohou být i prozaičtější – třeba nutnost zbavit se nějakého nezdravého návyku, který nám komplikuje život, stát se samostatnějším, zodpovědnějším, ohleduplnějším, zvládnout nějakou stresovou situaci nebo obnovit narušenou rovnováhu mezi racionálním a emocionálním… Je opravdu spousta možností, jak nám tito dobří duchové mohou prospět a pomoci. To jenom nám připadá, že ke změnám postojů, návyků nebo smýšlení dochází samovolně, tak nějak „samo od sebe“, aniž bychom si uvědomovali, co všechno se za tím skrývá.

     Poté, co nám náš spojenec předá potřebné rady, schopnosti, vhledy nebo energii, a nám se podaří danou situaci nebo téma vyřešit nebo zvládnout, zase odejde. Může se ale znovu objevit ve chvíli, kdy budeme stejné nebo podobné téma potřebovat řešit znovu, ale třeba více do hloubky nebo jej pochopit z širší perspektivy. Je to podobné jako třeba s instruktorem v autoškole: poprvé se s ním setkáte, když budete chtít řidičák na motorku, za pár let na auto a za další dobu třeba na autobus nebo náklaďák. Spojenci / průvodci jsou zkrátka specialisté na témata, kterým rozumějí víc než naši stálí totemoví průvodci, ale nepotřebujeme je mít k dispozici neustále po celý život.

     A ještě poznámka k použité terminologii. V knihách nebo na internetu se můžete setkat s celou řadou pojmů, které se vztahují k totemovým zvířatům. Například duchovní zvíře, ochránce, průvodce nebo silové zvíře. Osobně jsem dospěl k závěru, že striktní rozlišování a další dělení a škatulkování nemá pro práci s totemy moc velký význam a vede spíš ke zmatkům v pojmech, než aby se tím něco vyjasnilo a objasnilo. Třeba termín průvodce můžeme použít jak pro naše celoživotní totemové zvíře, protože nás provází celým naším životem, ale i pro dočasného spojence, protože nás provází určitým obdobím našeho života. Totéž můžeme říct i o našich ochráncích. Proto se domnívám, že rozdělení do uvedených dvou hlavních kategorií je pro základní obeznámení se s tímto tématem dostačující a není třeba si jej dále komplikovat.

Čtyři směry šamanského kruhu

     Každé duchovní (totemové) zvíře je možné přiřadit k jednomu ze čtyř Směrů šamanského kruhu, takže bude dobré si vysvětlit, o co se jedná. Šamanský kruh je mandalový systém podobný astrologickému zvěrokruhu, který je rozdělený na čtyři části podle hlavních světových stran, ročních období a čtyř živlů:

  • Východ / Jaro / vzduch
  • Jih / Léto / oheň
  • Západ / Podzim / voda
  • Sever / Zima / země

     Každý z těchto směrů také odpovídá denním dobám, obdobím lidského života, různým vlastnostem, kvalitám, schopnostem, procesům, vývojovým etapám atd., jak ukazuje tabulka níže. Převzal jsem ji, stejně jako část následujícího textu i výkladových textů u některých zvířat, z knihy Loren Crudenové Duch místa (Volvox Globator, 1997).

schema čtyři směry v šamanském kruhu
Jaro / VýchodLéto / JihPodzim / ZápadZima / Sever
    
mysl / uvědoměníidentita / egosrdce / emoceztělesnění
vítr / vzduchoheňvodazemě
ránoodpolednevečernoc
dětstvímládídospěloststáří
počátkyrůstpřechodnaplnění / obnova
očekáváníidealismusintrospekcemoudrost
přijetívztahzránívědění
4. čakra3. čakra2. čakra1. čakra
myšlenkaakceintuicebytí
nadějemilostmocsíla
vizesexualitasněníživobytí
vedenísvobodapřeměnaspravedlnost
osvíceníodvahakrásahojení
nevinnosttransformaceochranavytrvalost
komunikacezkušenostmodlitbaočištění
řečhudba / tanectvořivostodpočinek
vedeníhledáníoběťochrana
pravdivostštědrostpokorastálost
radostvášeňsoucitklid
přesvědčeníověřováníkarmanestrannost
koncentracetouhaokultní schopnostuskutečnění
spontánnostloajalitasebepřijetíprosperita
jasnostcitlivostjasnozřivostocenění
rychlostelántrpělivostorganizace
inteligencevůlevnímánírovnováha
viděnídotýkáníslyšenírada

   

  Kromě horizontálních čtyř směrů šamanský kruh zahrnuje ještě další dva směry: Nebe a Zemi, které si můžeme představit jako vertikální osu procházející středem tohoto kruhu a směřující nahoru k nebi a dolů k zemi. Tak si můžeme jednotlivá totemová zvířata zasadit do kosmologického vztažného rámce původních obyvatel Ameriky a lépe pochopit jejich, význam, smysl, účel a poselství, které nám mohou přinést.

     Šamanské kruhy se nejčastěji vytvářely z kamenů uspořádaných do kruhu se čtyřmi paprsky či „cestami“ orientovanými do hlavních směrů. Tato posvátná místa se používala k rituálním účelům, ceremoniím, oslavám ročních dob, pro léčení, stmelování skupiny (kmene), pro vyvolávání vizí, při výrobě amuletů a pro další obřady.

Cesty

     Sféru šamanského kruhu protínají dvě „cesty“, osa Východ-Západ a osa Jih-Sever.

     Cesta Východ-Západ je hrou vnitřního a vnějšího pohledu. Je cyklickou cestou porozumění a přijetí. Na Východě se utvářejí určité představy nebo plány a jejich uspořádání ve vědomí se začíná nabíjet energií. Pokud jsou tyto myšlenkové vzorce nabity emocí, stávají se hodnotovým systémem ega: emocionální a intelektuální energie, svázaná do určité podoby, podmiňuje vztažný rámec, který předurčuje osobní životní zkušenost.

     Když přesvědčení ztratí energii, mohou se myšlenkové vzorce přesunout, stejně jako atomy a molekuly vytvářejí pod vlivem horka nebo tlaku novou strukturu. Když energie prochází pozměněnými myšlenkovými strukturami, mění se naše vnímání a prožívání. Když se přesvědčení zcela transformuje, rozruší nebo natolik vyprchá, že jeho doprovodné myšlenkové vzorce ztrácejí stabilitu své struktury, zakoušíme buď šílenství nebo osvobození.

     Na Západě prochází přesvědčení svými proměnami. Proměnlivost této oblasti, jež je spojována s výjimečnými stavy mysli, umožňuje konceptuální reorganizaci. Práce se sny a s transem pomáhá mysli uvolnit zafixovaná přesvědčení a naučit se pružně používat myšlenkové vzorce tak, aby podporovaly duchovní záměr.

     Cesta Jih-Sever je cestou naplnění. Putování z Jihu na Sever je lekcí rovnováhy a účelnosti. Jestliže je cesta Východ-Západ porozuměním bytí, pak je cesta Jih-Sever uskutečněním skrze konání. Pravda Ducha se přenáší do fyzického vyjádření: Nebe a Země se spojují.

Východní cesta

Jižní cesta

Západní cesta

Severní cesta

objasňující lekce

lekce růstu

karmické lekce

očišťující lekce

    

Osa Východ – Západ: cesta cyklu: integrace vize do vašeho života

Osa Jih – Sever: duchovní cesta: integruje váš život s vizí

 

     Když jsme se seznámili se základními pojmy, můžeme se podívat na to, jak najít své totemové zvíře.