Manipulace vědomím

2. část

Hlavní cíle manipulátorů vědomím: znakové systémy

a) Vybavení vědomí: jazyk slov

1) Magická síla slov

     Ve světě kultury, obklopující člověka, vyniká zvláštní svět slov – logosféra. Zahrnuje do sebe jazyk jako prostředek obcování a prostředek „verbálního myšlení, v němž se myšlenky „oblékají“ do slov.

     Jazyk jako soustava pojmů a slov (jmen), jimiž člověk vnímá svět a společnost, je nejdůležitějším prostředkem podřízení. Existuje názor, že prvotní funkcí slova na úsvitu lidstva byl jeho sugestivní účinek – napomenutí, podřízení nikoli rozumem, ale pocitem. I současný rozvážný člověk cítí potřebu napomenutí. Ve chvílích každodenního zmatku hledáme radu u lidí, kteří vůbec neznají naše problémy. Potřebujeme právě jejich „bezmyšlenkovitou“ útěchu a poučování. Ve všech těch „neboj se“, „prober se“, „vše se v dobré obrátí“ atd. není žádná pro nás užitečná informace, žádný plán konání. Ale tato slova mají léčivý účinek.

     Přesvědčování pomocí slova je hlubokou funkcí duše. Tato funkce vznikla mnohem dříve než schopnost analytického myšlení. To je patrné ve vývoji dítěte, na které mají slova a zákazy dospělých značný podnětný účinek a dítě nepotřebuje žádné jejich odůvodnění. „Máma zakázala“ – to je hlavní. Když osvícení rodiče začnou logicky dokazovat potřebu zákazu, jen přivádějí malé dítě do rozpaků a podkopávají sílu svého slova. Než dítě začne chápat artikulovanou řeč, je schopno správně vnímat „předchůdce slov“ – zvuky vydávané s různou intonací, výrazem obličeje a vůbec „řeč těla“.

     Sugestivní (podvědomý) účinek slova se s nástupem a rozvojem civilizace nezmenšil. Hitler napsal v Mein Kampf: „Síla, která od nepaměti uváděla do pohybu velké dějinné události v politické nebo náboženské oblasti, byla pouze magickou silou mluveného slova. Velká masa lidí se vždy podřizuje síle slova.“

     Hitler psal jako manipulátor, hypnotizér. Zhruba to samé vyjádřil současný filozof S. Moscovici v knize Nauka o masách: „Co je v mnoha ohledech překvapivé a nejasné, je všemocnost slov v psychologii davu. Moc nepochází z toho, co se říká, ale z „magie“ slov, od člověka, který je vyslovuje a z atmosféry, z níž se rodí. Se slovy by se nemělo zacházet jako s částicemi řeči, ale jako se zárodky obrazů, jako se semeny budoucnosti, skoro jako se živými tvory.“

2) Vytvoření nového jazyka

    Další vrstvou, ovlivňovanou prostřednictvím slov je rozvinuté vědomi a proces poznání. Na úsvitu vědy Francis Bacon řekl: „Znalost je moc.“ Za touhou po poznání se skrývá touha po moci – tento Baconův závěr byl potvrzen filozofy následujících generací, Nietzscheho po Heideggera. A jedním z důsledků vědecké revoluce 16.–17. století byl dříve nemyslitelný jev: vědomé vytváření nových jazyků s vlastním tvaroslovím, mluvnicí a výstavbou.

     Jazyk se stal analytickým (rozlišujícím, rozdělujícím), zatímco dříve především sjednocoval. Slova měla vícevrstvý, vícenásobný význam. Slova tak působila v mnohém prostřednictvím konotace – tvořením slov, obrazů a pocitů prostřednictvím jejich seskupování. Jednolitý a „sjednocující“ jazyk se vytváří proto, že různá slova mírně odlišně vytvářejí stejný předmět a jedno, a to samé slovo zase jisté stránky různých předmětů. Jak napsal S. N. Bulgakov, jinak „by slova nehybně seděla ve svých hnízdech, všechna podstatná jména by byla vlastními, jedinečnými jmény, ale pak by neexistovalo žádné logické a slovní spojení, ani myšlení, ani řeč.“

     V novověké společnosti Západu se přirozený jazyk začal nahrazovat umělým, speciálně vytvořeným. Slova se stala racionálními, byla očištěna od řady původních významů, sahajících do hlubin věků. Ztratily svou svatost a cennost (ale získaly cenu jako zboží). To byl zlom v celých dějinách lidstva. Když se místo síly hlavním prostředkem moci stala manipulace vědomím, držitelé moci potřebovali úplnou „svobodu slova“ – proměnili slovo v neosobní, neoduševnělý nástroj.

     Mnozí dnes svobodu slova přijímají nikoli jako otázku bytí, ale jako kritérium politického hodnocení. Svoboda projevu – dobrá společnost, není svoboda projevu – špatná společnost. Pokud se do naší špatné společnosti zavede svoboda slova, stane se lepší.

     Ve skutečnosti mluvíme o dvou různých typech společnosti. „Osvobození“ slova znamenalo především to, že se z něj odstranila svatost – proběhlo zesvětštění. Slovo a jméno přestalo skrytě vyjadřovat kořenovou příčinu obsaženou ve věci. Vznik propasti mezi slovy a věcmi se stal kulturní proměnou, skokem z tradiční společnosti do občanské, západní. To však nemá nic společného s hodnocením „špatný – dobrý“. Pro takové hodnocení je důležitý souhrn všech dějinami daných vlastností konkrétní společnosti. To znamená, že občanská společnost může být odporná, duchovně nemocná a vykastrovaná, zatímco společnost tradiční, dokonce i totalitní, může být oduševnělá a člověka povznášející.

     S knihtiskem byl ústní jazyk osobních vztahů vytěsněn získáváním informací prostřednictvím knihy. Ve středověku bylo jen velmi málo knih (v kostele – jeden exemplář Bible). Na univerzitách se za čtení knihy účtoval poplatek. Za pouhých 50 let knihtisku, k počátku 16 století, bylo v Evropě vydáno 25–30 tisíc knižních titulů s celkovým nákladem asi 15 milionů kusů. To byl zlomový okamžik. Na masové knize se začala stavět i nová škola.

     Hlavním cílem této školy bylo vymýcení „domorodého“ jazyka svých národů. Nepříliš příjemný výraz „domorodý“ složí k označení jazyka, přirozeně vyrostlého v průběhu staletí s kořeny v kultuře daného národa, na rozdíl od jazyka, vytvořeného průmyslovou společností a přijatého ideologií. Tento domorodý jazyk, kterému se dítě učilo v rodině, na ulici a na tržišti, byl systematicky nahrazován „správným“ jazykem, který vyučovali placení profesionálové – jazyk novin, rozhlasu a nyní televize a internet.

     Ve 2. polovině 20. století došlo k dalšímu obratu. Je zde výsledek studie jazykovědců v Torontu z doby před druhou světovou válkou. Tehdy ze všech slov, která člověk slyšel v prvních 20 letech svého života, každé desáté pocházelo z nějakého „ústředního“ zdroje – kostela, školy a vojska. A devět z deseti slov slyšel od někoho, koho mohl vidět a dotknout se jej. Dnes se tento poměr změnil: devět z deseti slov člověk poznává z „ústředního zdroje“ a obvykle se říkají do mikrofonu.

     Ale v čem je hlavní rozdíl mezi „domorodým“ a „správným“ jazykem? „Domorodý“ se rodí z osobního obcování (dorozumívání, jednání) lidí, vyjadřujících své myšlenky uprostřed každodenního života. Je tedy přímo spojen s dialogem a se zdravým rozumem (lze říci, že hlas zdravého rozumu „hovoří rodným jazykem“). Naproti tomu „správný“ jazyk je jazyk „hlasatele, čtoucího text“, který mu předal redaktor, když dopracoval materiál od publicisty v souladu s poznámkami správní rady. To je neosobní rétorika, vytvořená celou řadou placených pracovníků. Je to jednosměrný tok slov, zaměřený na konkrétní skupinu lidí s cílem ji přesvědčit o čemkoli.

     Zde vzniká „divácká společnost“ – tento jazyk je určen pro diváka, sledujícího jeviště. Jazyk mluvčího v nové buržoazní společnosti nemá žádnou souvislost se zdravým rozumem – nese smysl založený těmi, kdo kontrolují prostředky masových informací. Lidé, kteří si toho nevšimli, začali sami mluvit takovým jazykem, odtrhli se od zdravého rozumu a stali se snadnými předměty manipulace.

     Základy „správnému“ jazyku položila věda. Z vědy do ideologie a potom do každodenního jazyka přešla v ohromném množství slova – „améby“ (měňavky). Ta jsou natolik nespojena s konkrétní realitou, že je lze vložit do téměř jakékoli souvislosti, rozsah jejich použitelnosti je výjimečně široký (vezměme například slovo progres). To jsou „průhledná slova“, jakoby nemající kořeny a nespojená s věcmi. Tato slova se dělí a množí, aniž by k sobě přitahovala pozornost – a „požírají“ stará slova. Jeví se, jako kdyby spolu vzájemně nesouvisela, ale to je zavádějící dojem. Jsou propojena jako plováky rybářské sítě – síť není vidět, ale ona loví a zamotává naši představu o světě.

     Významným příznakem těchto slov-améb je jejich zdánlivá „vědeckost“. Pokud řekneme komunikace místo dorozumívání, nebo embargo místo blokády naše banální myšlenky se jako by podpoří autoritou vědy. Ve „slušné“ společnosti je člověk povinen je používat – jsou jako malé stupínky vzestupu po společenském žebříčku a jejich využití dává člověku společenské výhody.

     Zvláštním druhem umělého jazyka je politický jazyk. Každý politický jazyk má svůj vlastní žargon, srozumitelný pouze pro „své“. Obsahuje mnoho slovních symbolů a slouží jako signální systém, umožňující odlišit „své“ od „cizích“. V těchto slovech-signálech, slovech symbolech je zakódován smysl přístupný pouze představiteli „své“ politické subkultury. Přijmout „cizí“ jazyk, nechápaje význam slov-symbolů znamená v politice se vědomě odsoudit k porážce. Osvobozující a upevňující roli vždy hraje přirozený rodný jazyk.

     Aby byla lidská osobnost zbavena této pomoci a podpory rodného jazyka, museli manipulátoři bezpodmínečně buď zničit nebo alespoň co nejvíce narušit „domorodý“ jazyk. Oddělení slova (jména) od věci a významu ve věci skrytého, bylo vážným krokem ke zničení celého uspořádaného Vesmíru (Kosmu), ve kterém žil a stál pevně na svých nohách člověk starověku a středověku. Když začal používat „slova bez kořene“, začal žít v rozděleném světě, a ve světě slov se neměl na co spolehnout.

     Každý velký společenský posun otřese jazykem a silně zvyšuje tvorbu slov. O nezbytnosti „přejmenování věcí“ za revolucí psal Gustave Le Bon: „Když po různých politických otřesech a změnách v náboženské víře v davu vzniká hluboký odpor k obrazům, vyvolávaným známými slovy, potom první povinností skutečně státnického člověka musí být změna slov.“

     Vezměme si jako příklad zdánlivě zaměnitelná slova – vedoucí a lídr. Proč se sdělovací prostředky neustále snaží zabránit používání slova vedoucí? Protože toto slovo vzniklo v minulosti a označovalo osobu, zosobňující kolektivní vůli, vytvořenou touto vůlí a jde o výtvor spolupráce. Kdežto slovo lídr vzešlo z filozofie konkurence. Lídr zosobňuje individualismus podnikatele.

     Ve velkém počtu se do jazyka zavádějí slova, odporující zdravému rozumu. Podkopávají logické myšlení a oslabují tak obranu proti manipulaci. Nyní se například často užívá pojem „jednopolární (unipolární) svět“. Tento výraz je absurdní, protože slovo „pól“ je ve svém smyslu neoddělitelně spjato s číslem dva, s přítomností druhého pólu.

     Povaha nových „amébových“ slov je „rozmazaně univerzální“ a zároveň nese velmi malý, ne-li nulový obsah. Předmět, vyjádřený tímto slovem, lze velmi obtížně definovat jinými slovy. Tato slova nemají žádný dějinný rozměr, není jasné, kdy a kde se objevila a ani nemají kořeny. Rychle se stávají mezinárodními. Procesy, probíhající v jazyce, úzce souvisejí s průběhem společenských procesů a výsledky tohoto dlouhého přechodného období zatím nelze předvídat.

3) Manipulativní významosloví

     Výše jsme hovořili o rozsáhlém použití málo známých cizích slov za účelem zničení rodin jedno kořenových slov rodného jazyka, probouzejících silná spojení. Příkladem v ruštině je náhrada pojmu „nájemný vrah“ slovem killer.

     Vytváření umělého jazyka se ubírá dvěma směry. Hledá se slovo přijatelné pro označení. Tedy vybírá se slovo podle svého základního významu (rozsahu významů), z něhož lze vyvodit označení tohoto jevu. I když je to jen jeden z mnoha významů slova, podružný a zřídka používaný. Ale existuje, a tak jeho použití není otevřenou lží. Tak se například od roku 1965 vojenské operace ve Vietnamu v tisku označovaly jako „program usmíření“. Toto označení tak zevšednělo, že v novinách bylo možné si přečíst takovouto zprávu: „Jedna vesnice tak úporně odolávala usmíření, že nakonec musela být zničena.“ Usmíření a válka se ve svých významech někde trochu překrývají, takže místo slova válka se používá slovo usmíření.

     Druhým účinkem slova je konotace, tedy spojení probouzená výslovností nebo čtením. Tak během vietnamské války obsadilo v propagandě důležité místo slovo „zdrženlivost“. Jeho konotace – význam je užitečná pro propagandu. Zdrženlivý člověk… Přece nelze říci, že Spojené státy ve Vietnamu projevily mírumilovnost nebo humánnost – to by byla přímá lež. Projevily zdrženlivost… Přece nepoužily jaderné zbraně!

     Během vietnamské války se ve Spojených státech vůbec vykonala obrovská práce na vytvoření zvláštního jazyka pro tiskové zprávy. Byly sestaveny celé referenční slovníky pro označení určitých jevů a činů, které u čtenářů vyvolávaly žádoucí dojem (zásady výběru slov jsou v jazykovědných dílech také uvedeny).

     A tak se rozpracovaly metody výstavby složitých politických zjemnění nepříjemných skutečností (eufemismů). To již nejsou samostatná slova a pojmy, ale velké jazykové konstrukce s přesně zaměřenými účinky vlivu na vědomí. Například masivní bombardování Severního Vietnamu v únoru 1972 (139 náletů) se nazývalo „obrannou reakcí“…

     Politické zjemnělosti, maskující skutečný smysl jevů se vytvářejí i s pomocí pojmů. Jedná se o zvláštní slova, mající přesný význam, přičemž většina „obecenstva“ tento přesný význam nezná. Podstatné je však to, že tyto pojmy mají magický účinek na vědomí a nesou otisk autority vědy. Lidé mívají dojem, že krásným termínem nelze nazvat žádnou lumpárnu…

     Jedním z důležitých nástrojů politického jazyka jsou nálepky, navěšované politickým protivníkům. Vytvářejí se a užívají s cílem znevážit nebo zesměšnit protivníka cestou působení na pocity a podvědomí bez uvádění rozumných důvodů. Dnes je například přesně takovou prázdnou nálepkou často používaný pojem “konspirační teorie“. Používají jej ideologové za účelem zablokování zdravého rozumu a vyloučení celé oblasti myšlenkových řešení.

     Záměna slov a pojmů politickými zjemněními ve svém celku vyvolává vážnou nemoc společnosti, kterou Thúkýdidés nazval korupcí jazyka. Jako svědek úpadku Athén ustavil popis korupce jako nejdůležitějšího příznaku tohoto úpadku. Slova začala označovat cosi opačného než to, to vždycky znamenala. Různé strany začaly používat stejné slovo v různých významech.

 

4) Hypostazování - zvěcnění

     Významnou roli při manipulaci slov a pojmů hraje hypostazování – zvěcnění. Abstraktní pojmy jsou při tom povýšeny do postavení samostatně existujícího předmětu, který je ve skutečnosti jen vlastností nebo vztahem k něčemu. Sklon povýšit abstraktní a mlhavé termíny, které v představách vytvářejí obraz jakéhosi jevu a považuje se za skutečnost, a časem dokonce i za něco životně důležitého. Typickými příklady jsou takové pojmy-zaklínadla jako demokracie, občanská společnost nebo právní stát.

     Tyto rozmazané představy se stávají člověku drahými, ve svém celku vytvářejí celý živý svět, v němž se snadno, a hlavně bezmyšlenkovitě orientuje. Tyto obrazy se neopírají o dobře vyvinuté pojmy, ale označují se slovem majícím magickou sílu. Ve skutečnosti jsou bezobsažné, prázdné, ale zdánlivě získávají velkou vysvětlující sílu.

     Zvěcnění podkopává schopnost rozjímat, rozebírat svá řešení a jejich důsledky. Jedná se o pojmy, které hrubě zjednodušují skutečnost a při jejich bližším prozkoumání zjišťujeme, že postrádají logiku. Často jsou absurdní, ale lidem dobře znějí. Často se používají, například pokud je třeba svalit vinu za současný neutěšený stav na někoho nebo něco (např. na minulé politické zřízení nebo ideologii).

b) Jiné znakové systémy

1) Jazyk čísel a správná míra

     Ovládnutí čísla a míry je jedním z nejdůležitějším vítězství člověka. Podle mýtu byl Prométheus potrestán Diem právě proto, že dal lidem oheň a čísla, čímž je téměř vyrovnal bohům.

     V čísle stejně jako ve slově je obsaženo množství významů. Občas se zdá, že se jedná o výjimečně chladné, rozumové a racionální významy. To ale není pravda. Magie čísla spočívá v tom, že na rozdíl od slova nebo přenášky (metafory) má vážnost přesnosti a nestrannosti. Proto je číslo jedním z hlavních předmětů manipulace. Od počátku jsou čísla nabitá hlubokým mystickým a náboženským obsahem. Nebudeme se zde ponořovat do numerologie a už vůbec ne do kabaly, ačkoli pro manipulaci pověrčivého a pobožného vědomí se to občas používá pro ty nejradikálnější politické účely.

     Číslo, stejně jako slovo, bylo původně spojeno s věcí. Stoupenci náboženské sekty Pythagora věřili, že v čísle se vyjadřuje podstata, povaha věci. Přitom číslo nemůže lhát, a to je jeho výhoda před slovem. Pythagorejci dokonce věřili, že čísla jsou těmi matricemi (paradigmaty), podle nichž se věci vytvářejí, a že světu lze porozumět pouze prostřednictvím čísel.

     V novověku se stal zosobněním celého životního řádu trh. Společenské vztahy ve všech oblastech života se přirovnávají k rovnocenné výměně zboží. Podobnost se zbožím, přirovnávající různé podstaty k obecnému ekvivalentu, je množstevní (kvantitativní) kategorie, odstraňující kvalitativní osobitost věcí. Pojmy, dříve nesoucí velké zatížení jakostí, se nahrazují slovy obsahujícími povahu množství. Zajímavá kniha se nazývá bestseller (ryze množstevní pojem), slova dospívající a dorostenec se nahrazují slovem teenager (od slova teen, tj. od 13 do 19 let věku).

     Přesvědčovací síla čísel je obrovská. To předvídal již Leibniz, když napsal: „V okamžiku, kdy bude formalizován celý jazyk, všechny neshody skončí. Odpůrci se posadí ke stolu naproti sobě a řeknou: Spočítáme!“ Tato utopie znamená úplné nahrazení jakosti (hodnot) jejich množstevním vyjádřením cenou). Tím se odstraní otázka volby a nahradí se otázkou sečtení, což je i smyslem technokracie.

     Magická sugestivní síla, jakou je číslo vybaveno, je taková, že pokud člověk přijme nějaké absurdní množstevní prohlášení, je téměř nemožné jej nahradit logickými argumenty. Číslo má sklon nevratně uvíznout v mozku. Číslo rozšiřuje své kouzlo i na text, který jej doprovází. Proto manipulátoři vědomím vkládají do textu čísla, často bezvýznamná nebo dokonce v rozporu s textem – a stejně vítězí, protože vědomí ovlivňuje samotná podoba čísla.

     Pro politické účely se číslo velmi často označuje neurčitými a neměřitelnými veličinami, a často s vysokou přesností, což ihned vyzrazuje manipulaci. Tento přístup byl převzat z prostředků reklamy.

     Ačkoli číslo vypadá jako „přesný“ znak, ve fantazii vytváří obrazy a ve skutečnosti často slouží jako obrazné vyjádření – metafora (a někdy i jako nadsázka – hyperbola). Manipulátoři proto velmi často uvádějí do obecného vědomí čísla, deformující („překvapující“) představivost. Ta prostě odzbrojí lidskou mysl. Manipulátoři se snaží nafukovat čísla právě s ohledem na ovlivnění představivosti, a nikoli mysli. Zvyšují i tak ohromná čísla, a to i desetkrát, nebo dokonce stokrát. Tato snaha zveličovat skutečné množstevní měřítko může sloužit jako známka manipulace.

     Snad největším úspěchem při manipulaci s čísly je zničení schopnosti člověka „zvážit“ jevy. Člověk ztrácí smysl pro míru – ztrácí samotný souřadnicový systém, do něhož vkládáme realitu, abychom se v ní mohli orientovat a vyvodit více či méně správné závěry. Zničující projev této ztráty míry se vyjadřuje podobenstvím „Spálil dům, aby si usmažil vajíčka“.

2) Jazyk obrazů

     Slovo, působící na duchovní sféru člověka, rodí mnohostranný řetězový proces se sdruženým dopadem. Pocit, probuzený tímto slovem, posiluje jím vytvořený myšlenkový tok, a v představivosti vnikají obrazy, které začínají žít svůj vlastní život.

     Ještě v 19. století G. Le Bon (říkalo se mu „Machiavelli masové společnosti“) napsal: „Síla slov je úzce spjata s jimi vyvolávanými obrazy a vůbec nezávisí na skutečném významu těchto slov. Velmi často mají na dav největší dopad právě slova s nejméně jasným významem. Takové jsou například pojmy „demokracie“, „socialismus“, „rovnost“, „svoboda“ atd. Jsou natolik neurčité, že ani v tlustých knihách není možné přesně objasnit jejich význam.“

     Na jiném místě se znovu vrací k roli obrazů v programování chování: „Dav přemýšlí v obrazech a obraz vyvolaný v jeho představivosti zase vyvolává další obrazy. Ty nemají ale žádné logické spojení s tím prvním… Pouze obrazy mohou dav zaujmout, nebo v něm vyvolat hrůzu, a tak se stát motorem jeho akcí.“

     Umění manipulace spočívá ve schopnosti zahájit proces představivosti správným směrem tak, aby si člověk nevšiml skrytého působení. To znamená, že obrazy mají, podobně jako slova, schopnost sugesce – podmanivého působení a vytvářejí řetězovou reakci představ. Zpráva může obsahovat již hotové obrazy nebo obrazy kombinované se slovem. Proto je v kultuře spolu s logosférou (světem slov) zaveden zvláštní svět grafických a obrazových forem, vnímaných pomocí zraku – eidosféra (z řeckého slova eidos – pohled, obraz). Falšování jazyka slov a čísel je běžné a je základem „divácké společnosti“. Samotné „divadlo“ je složitou konstrukcí a zvláštní místo v něm zujímají divácké obrazy. Zpravidla se používají ve spojení s textem a čísly, a tak se získává souladný (kooperativní, synergický) účinek. Takže například na reklamních štítech vždy vidíme speciálně navržený obraz a text.

     Na tomto souladném působení se zakládá síla divadla (text, zvuk hlasů, barva, plavnost pohybů) a zejména opery. Působením prostřednictvím různých kanálů vnímání může zpráva „zabalená“ do různých druhů znaků udržet zájem a pozornost člověka po dlouhou dobu. Proto je účinnost pronikání do vědomí a podvědomí nesrovnatelně vyšší než účinnost zprávy „jednobarevné“. Spojení mnoha znakových systémů v divadle vytváří zcela novou kvalitu.

     Geniálním vynálezem pro předávání zpráv lidem nezvyklým číst se staly komiksy – krátké zjednodušené texty, z nichž každý je vybaven obrázkem. Zpočátku se komiksy nazývaly humorné komické texty s obrázky, poté se tato úspěšná podoba rozšířila na další druhy zpráv, až do čistě pedagogických – a označení se zachovalo.

     Když se komiksy staly důležitou součástí americké masové kultury, staly se také (až do příchodu televize) hlavním nástrojem ideologie. Takto neobvykle efektivní „zachycení“ masového publika komiksy dokázaly zajistit právě spojením textu s obrázky. Když komiksy získaly nad čtenářem takovou moc, začaly v americké společnosti vykonávat mnoho ideologických funkcí. Staly se hlavní „laboratoří“ vytvářející novojazyk. Autoři komiksu společně s odborníky na psychoanalýzu a jazykovědu vytvářejí a zavádějí do vědomí neologismy – nová slova, která takto rychle vstupují do všedního vědomí, do jazyka masové kultury a poté do oficiálního jazyka.

     Samostatnou kapitolou je použití zrakových obrazů v kombinaci s autoritou vědy. Jde o zeměpisné mapy. Mají na člověka ohromný ideologický účinek. Již od počátku 20. století (přesněji se vznikem geopolitiky – extrémně zideologizovaného učení o teritoriálních vztazích mezi státy) se mapy začaly intenzivně používat k manipulaci obecným vědomím. Jde o to, že mapa není odrazem viditelné reality, jako je například letecký nebo satelitní snímek. Zeměpisná mapa je obrazovým vyjádřením představy o skutečnosti, přepracované podle jedné nebo jiné teorie, té či oné ideologie.

     Mapa se zároveň vnímá jako výtvor solidní, vážené a staré vědy a ovlivňuje lidské vědomí veškerou vahou vědeckých znalostí. Pro člověka, který prošel systémem moderního evropského vzdělávání, je tato autorita stejně nesporná, jakou je pro náboženského fanatika autorita posvátných textů.

     V posledních letech se výroba zeměpisných map (zejména v dějinných souvislostech) stala oblíbeným nástrojem pro podněcování národní psychózy při přípravě etnických konfliktů. Jasná, krásná, „vědecky“ vytvořená mapa bývalého osídlení lidu, ztracených území atd., bezesporu přihřívá národní city. Navíc člověk, sledující mapu, je zcela bezbranný vůči textu, kterým mapu doplnili ideologové. Mapa ho fascinuje, ačkoli se zpravidla ani nesnaží ji pochopit.

3) Svět zvuků a vůní

     Nemůžeme podrobně posoudit všechny druhy znakových systémů, které se stávají cílem při manipulaci vědomím. Krátce se zmíníme jen o několika dalších. Důležitým znakovým systémem je zvuková sféra (akusféra), svět zvukových forem kultury. Zvuky ovlivňující nikoli mysl, ale pocity, vždy zaujímaly důležité místo v programování chování. Pokud jde o slovo, jeho vnímání do značné míry závisí i na tom, jakým hlasem je proneseno. Například ti, co sloužili ve vojsku, vědí, co je to „velitelský hlas“.

     Je nutné dodat, že neméně důležitou součástí akusféry je ticho. Na lidské myšlení, vědomí a podvědomí působí střídání zvuku a ticha – svým rytmem a intenzitou. Nietzsche se nejednou vracel k hluboké úvaze: „velké události probíhají v tichosti“.

     Naopak, aby se zabránilo možnosti vzniku vlastních elitních skupin (inteligence) v mase ovládaných a utlačovaných lidí, musí se tato masa zcela zbavit ticha. Tak na soudobém Západě vznikl jev nazývaný „demokracie hluku“. V obklopujícím prostoru byl vytvořen takový hluk (a šum), že průměrný člověk prakticky nemá dostatek ticha na soustředění myšlenek a jejich dotažení do konce. To je důležitá podmínka bezbrannosti za probíhající manipulace vědomím. Naproti tomu elita vysoce oceňuje ticho a má dostatek prostředků na organizování svého života mimo „demokracii hluku“.

     Zmíníme záležitost ještě méně výraznou, než ticho – pachové signály. Jejich význam nám obvykle uniká. Skutečnost, že svět pachů se z pohledu manipulace vědomím a chování podceňuje, lze považovat za podivnou. Přitom je známo, že tento znakový systém má na chování největší vliv. Stačí si vzpomenout na roli, jakou voňavky hrají jako symboly, jako nosiče zpráv v nejjemnějších lidských vztazích.

     Je také známo, že v propagandě se velmi široce využívá metafora vůně. Slova o zápachu působí na představivost a pod působením slov jako by člověk cítil takovou nebo jinou vůni.

     Bohužel člověk, vychovávaný evropskou racionální školou, ztratil tradiční znalosti o úloze pachů v chování lidí. Zde je potenciálně nebezpečná, nepokrytá část fronty naší obrany proti manipulaci vědomí.  

     

Publikováno 19. 3. 2022