Manipulace vědomím
4. část
Hlavní cíle manipulátorů vědomím: duševní procesy
Pocity
1) Citové působení jako předpoklad manipulace
Pro manipulaci je vedle myšlení stejně důležitá oblast pocitů. Je dokonce možné, že se jedná o hlavní, nebo alespoň první oblast, na kterou se zaměřuje účinek. V každém případě jsou city pohyblivější a pružnější, a pokud se je podaří „rozcuchat“ a rozvířit, potom i myšlení lze manipulací snáze napadnout.
Pocitová rovina události je blíže vnějšímu světu než myšlení, a reaguje rychleji a bezprostředněji. Proto je jednodušší ji využít. Lze říci, že to, co se nazývá „veřejné mínění“, si spíše zaslouží označení „veřejné pocity“. Pokud je nutné masu o něčem přesvědčit, pak lze tento proces zahájit pouze ovlivněním citů. Na osvojení logické argumentace nebudou chtít masy utrácet čas ani úsilí, protože rozum si žádá vyšší stupeň disciplíny a soustředění pozornosti. Obyčejný dojem je mnohem snáze dostupný. Rozum diváka odpuzuje, logika ho zlobí, kdežto city jej podněcují, jsou blíže k povrchu a mnohem snadněji se ohýbají.
Obecný závěr společenské dynamiky kultury je: „Dav se nepřesvědčuje argumenty, ale city. Ve skutečnosti se veškerá argumentace zakládá na skryté struktuře zprávy. Tyto struktury nesou logiku pouze v případě zpráv nějak spojených s vědou“ (A. Moles).
Kromě toho je v oblasti citů mnohem snazší vytvořit „řetězovou reakci“ – nákazu, epidemii citů, která potom zachvátí celou společnost a vytvoří odpovídající kolektivní náladu. Odedávna jsou známy jevy neznámé v duši jednotlivce – napodobování, živelné šíření hromadného pocitu. Již ve středověku se podrobně popsaly živelné epidemie masových pocitů, dosahujících úrovně hysterie nebo mánie. Tak v roce 1266 Itálii zachvátila epidemie sebemrskačství, v roce 1370 většinu Evropy zasáhla „taneční“ epidemie, později ve Francii to byla mánie křečí a v Holandsku tulipánová mánie (za cibulku dobrého tulipánu byl bohatec ochoten dát i dům nebo loď). Také v Německu se během nástupu fašismu podporovaly masivní epidemie citů.
Proto základním principem manipulace masovým vědomím je předběžné „rozhoupání“ citů. Hlavním nástrojem je vytvoření nebo použití krize, či neobvyklé situace, které mají silný vliv na city. Může to být velká technologická katastrofa, krvavé násilí (akce teroristů, zločinný maniak, náboženský nebo národnostní konflikt), náhlé zbídačení velkých skupin obyvatelstva, velký politický skandál atd.
Obzvláště snadno se ve všední morálce probouzejí city, považované za odsouzeníhodné: strach, závist, nenávist, samolibost. Po úniku z moci vědomé kontroly se nejhůře podřizují vnitřnímu sebeovládání a projevují se zvlášť bouřlivě. Méně bouřlivé, ale zato pevnější jsou ušlechtilé city spoléhající se na tradiční kladné hodnoty. Při manipulaci se účinně využívá přirozený pocit lítosti a soucitu vůči slabým a bezbranným.
Pro manipulaci vědomím se hodí jakékoli city, pokud pomáhají alespoň dočasně vypnout zdravý rozum. Ale manipulátoři vždy začínají rozhoupávat ty city, které jsou již „aktualizovány“ ve společenském vědomí. Americký sociolog G. Bloomer ve své práci Kolektivní chování píše: „Fungování propagandy se v prvé řadě projevuje ve hře emocí a předsudků, které již lidé mají.“
2) Smysl pro humor, smích
Mimořádně významným citem široce používaným v programech manipulace vědomím, je smysl pro humor. Schopnost vidět a předvádět životní jevy zábavným způsobem a ovládat svět z úhlu ironie je důležitou vlastností duše. Kultura smíchu je proto ve všech dějinných epochách nezbytnou zvláštní součástí kultury společnosti. Velkou roli hraje smích v procesech zakládání nebo podkopávání kulturní nadvlády, tedy ve zlomových bodech života společnosti.
Silným prostředkem ničení psychologické obrany proti manipulaci vědomím je výsměch, ideologizovaný ostrovtip. Zvláště ideologicky zatížený bývá výsměch, jehož cílem jsou symboly, držící společnost pohromadě.
Účinek zpolitizovaného výsměchu na masové vědomí je zřejmý. Během perestrojky v SSSR se zaměřil na „znehodnocení“ těch hodnot, které opravňovaly sovětské společenské zřízení. Ale podstatně důležitějším, i když mnohem těžším úkolem, je určit dlouhodobý dopad celého pozadí kultury smíchu posledních desetiletí na veřejné povědomí.
Jak ukazuje půl století zkušeností, ideokratický stát, v jehož oprávnění hrají velkou roli symboly a ideje zasvěcené tradici, je mimořádně citlivý na sžíravou sílu smíchu. Naopak, liberální stát atomizované občanské společnosti, upevněný racionálně chápaným zájmem individuí, je vůči satiře a ironii lhostejný. Vysoká zranitelnost ideokratického státu vůči „molekulární agresi“ humoru byla prokázána jak během zhroucení středověké Evropy během renesance, tak i během Velké francouzské revoluce – a před našima očima i během perestrojky.
3) Strach
Při manipulaci vědomím je nejvíce využívaným pocitem strach. Existuje dokonce takový výrok: „Společnost vystavená vlivu nepřiměřeného strachu, ztrácí svůj obecný rozum“. Strach je základním faktorem, určujícím chování člověka, a proto je vždy používán jako nástroj řízení.
Objasněme si pojmy. Existuje skutečný strach, reagující na skutečné nebezpečí. Tento strach je výrazem pudu sebezáchovy. Oznamuje nebezpečí a na základě signálu se volí nejvhodnější chování vedoucí k záchraně (útěk, obrana, útok atd.) Skutečný strach může být nadměrný, a potom škodí v takové míře, v jaké zkresluje nebezpečí.
Ale existuje i iluzorní „neurotický“ strach, neoznamující skutečné nebezpečí. Vytváří se pouze ve fantazii, ve světě symbolů, ve „virtuální realitě“. Rozvoj takového strachu je bezúčelný a někdy i zhoubný. Druhem iluzorního strachu je maniakální – chorobný strach, kdy se velikost nebezpečí – moc „nepřítele“ – mnohonásobně přehání a strach se jeví jako téměř absolutní, i když ve skutečnosti k tomu má daleko.
Pro manipulaci je nejzajímavější právě nepřiměřený (iluzorní) strach a způsoby jeho tvorby, a to zejména v podmínkách rozštěpeného vědomí. Další je „odpojení“ – potlačení pravého, spásného strachu, navození apatie, lhostejnosti, psychologického návyku na skutečné nebezpečí, nebo naopak takové přehánění nebezpečí, které člověka popohání ke zkázonosnému jednání.
Schopnost vytvořit v představách lidí zveličený obraz strachu se stala základem celé strategie manipulace vědomím, protože iracionální strach je velmi účinným prostředkem „odpojení“ zdravého rozumu a ochranných psychologických mechanismů. Člověk, šokovaný strachem, se snadno poddává sugesci a věří v jakýkoli nabídnutý „spásný“ prostředek. Masový (a často podvědomý) strach se ukázal jako velmi vhodný předpoklad pro programování lidského chování.
4) Strach z terorismu
Pojem teroru (teror znamená hrůza) představil Aristoteles k označení zvláštního druhu hrůzy, zmocňující se diváků tragédie v řeckém divadle. Byla to hrůza z nebytí, představovaná bolestí, chaosem a zkázou. Předpokládá se, že uchopení teroru divadlem zrodilo rituál soudu jako druhu divadla, ničícího teror zákonem.
Později, na vlně osvícenství, se na Západě odhalila mocná metoda, ovlivňující myšlenky a chování občanů – teror. Učení o přeměně strachu na nástroj moci patří jakobínům a podrobně se popisuje v Maratových spisech. Nový stát, aby vytvořil masový strach, přistoupil ke zničení svého vlastního obrazu jako garanta zákona. Stát sám organizoval „jakoby živelné“ pogromy věznic a politických vězňů. Marat vyjádřil důležitou tezi: za účelem získání a udržení moci zastrašováním společnosti (a to je význam slova „teror“), je nutné vytvořit atmosféru masové hysterie.
Hned po státu, začaly teroru ve „válce všech proti všem“ používat i politické síly, bojující proti státu. Tak vznikl terorismus, jako prostředek k zastrašování společnosti a státu pro politické účely. Vznikl také zároveň jako druh politického divadla, s vyděšenými diváky. Jeho hlavním cílem není zabíjet konkrétní jednotlivce, ale ovlivňovat pocity širokého okruhu lidí. Berme na vědomí, že terorismus bývá provládní a často i státní. Ale podstatné je, že vládnoucí kruhy se naučily využívat strachu, vyvolávaného teroristy všech barev, takže je často obtížné přesně určit, kdo stvořil „Rudé brigády“ nebo „piloty bin Ládina“ a pro koho vlastně pracují.
Terorismus je tedy prostředkem psychologického vlivu. Jeho hlavním cílem nejsou ti, kteří se stali oběťmi, ale ti, kteří přežili. Jeho cílem není zabíjet, ale zastrašovat a demoralizovat živé. Oběti jsou nástrojem, zabíjení je metodou. Tím se odlišuje terorismus od sabotážních akcí, jejichž je zničit objekt (most, elektrárnu), nebo odstranit nepřítele. Někdy se cíle shodují (například při pokusech o atentáty na politiky), ale my budeme mluvit pouze o terorismu, namířenému proti obyvatelstvu.
Výše jsme uvedli, že existuje rozumný strach, když člověk správně určí jeho zdroj a velikost nebezpečí a přijme opatření, která ho snižují. Máme i nepřiměřený strach (neurotický), když člověk buď upadne do apatie nebo provádí škodlivé, a dokonce i pro sebe samého, ničivé kroky. Cílem teroristů je vytvořit právě neurotický strach. Demoralizovaní a zastrašení lidé sami provádějí a požadují od státních orgánů, nebo alespoň schvalují opatření, která pro ně vůbec nejsou výhodná. Někdy to jsou kroky prospěšné teroristům (šířeji – objednatelům najímajících teroristy). Někdy, využívajíce „cizího“ teroristického útoku, mají největší zisk politici zdarma.
Terorismus vznikl současně se sdělovacími prostředky a je s nimi neoddělitelně spjat. Moderní terorismus je „rodný bratr“ televize. Bombardování Iráku, rozstřílení Domu sovětů, nebo útok na věže světového obchodního centra v New Yorku by neměly smysl, kdyby je televize nepřinesla do každého domova.
Katastrofy a tragické události, především smrt nevinných lidí, využívají často politici ke změnám všehomíra symbolů. Například pojem „říše zla“, vytvořený Reaganem pro označení SSSR, který se stal začátkem silného informačně-psychologického útoku, se objevil v roce 1983 po katastrofě – po zničení korejského letadla, které narušilo vzdušný prostor SSSR a bylo sestřeleno sovětskou stíhačkou (existuje i možnost, že sovětská protivzdušná obrana nesestřelila toto dopravní letadlo, ale jeho „dvojníka“, špionážní letadlo letící původně v jeho radarovém stínu – pozn. překladatele). Za účelem manipulace vědomím se tato událost vykládala zvláštním způsobem a stala se mytologickou událostí. Naopak mnohem horší akt – zničení íránského dopravního letadla americkou raketou za denního světla a v íránském vzdušném prostoru – se v propagandě nevyužilo, nemytologizovalo se, a proto nemělo na masové vědomí žádný vliv.
Teroristický akt z 11. září se ve Spojených státech využil k vytvoření mýtu globálních rozměrů. Byla provedena obrovská manipulace vědomím, která natolik podlomila starý všehomír symbolů, že se žádná země neodvážila zpochybnit právo Spojených států zcela zavrhnout mezinárodní právo, například vést vojenské operace proti kterékoli zemi bez souhlasu OSN, a dokonce i bez jakéhokoli rozumného zdůvodnění.
Tato kampaň ukončila mezidobí po skončení „studené války“. Když existovala „říše zla“, bylo pro západního řadového člověka vše jasné a pochopitelné. A najednou tento nepřítel, jehož obraz opravňoval americkou politiku, zmizel. Nějaký čas se Spojené státy pokoušely oživit mýtus „rudo-hnědé hrozby“ vycházející z Ruské federace. Tato hrozba se však brzy přestala brát vážně. Silné údery „mezinárodních teroristů“ obnovily rovnováhu a znovu stmelily americkou společnost před tváří neviditelného, téměř mystického nepřítele.
Terorismus má svůj kulturní základ v nihilismu, tedy v odmítnutí obecné etiky. Je výtvorem filozofie, která vyhlásila za přirozenou životní normu „válku všech proti všem“. Během Velké francouzské revoluce se teror stal oficiálně schválenou a morálně odůvodněnou metodou nadvlády a porodil svého dvojníka – terorismus jako metodu boje proti moci. Jako odpověď na terorismus opozice pak vznikl státní terorismus. Západní země si u sebe ve zvládnutelných měřítcích terorismus pěstují. To je totiž důležitý prostředek stmelení obyvatelstva kolem centra moci. Je to jeden z nejmocnějších prostředků manipulace vědomím a odklonění pozornosti společnosti od machinací mocných. Dále je to účinný prostředek, jak shromažďovat radikální mládež z odvržených skupin společnosti a nasměrovat její energii na falešné cíle.
Manipulace a působení na paměť
1) Pamatování, poznávání a sugesce
Za účelem manipulace vědomím je třeba působit na všechny druhy lidské paměti a působit různými způsoby. Na jedné straně je nutné, aby si člověk zapamatoval (nebo si dokonce zautomatizoval) nějakou myšlenku, metaforu, formuli. Na druhou stranu bývá nezbytné „vypnout“ jeho krátkodobou nebo dějinnou paměť, protože vytvářejí psychologické bariéry proti sugesci.
Člověk, který si nepamatuje nic z dějin svého kolektivu (lidu, země, rodiny), vypadne z tohoto kolektivu a stává se zcela bezbranným proti manipulaci. To je důležitá podmínka pro možnost podvodů a záměn předmětu tvrzení. Pokud lidé rychle zapomenou na skutečnost, pak jakoukoli záležitost lze předložit nepravdivě a mimo skutečný kontext. A posouzení, i kdyby nějaká byla, ztrácí racionální rysy. Výsledek se dosahuje emocemi.
Johan Huizinga (1872-1945) říkal, že ve 20. století se dějiny staly „nástrojem lží na úrovni státní politiky“, jejichž úrovně manipulace s dějinami žádný východní despotismus starověku ve svých fantastických „svědectvích“ nedosáhl. V roce 1995 triumfálně zapůsobil film Země a svoboda anglického režiséra Kena Loacha, oslavující činy trockistů během občanské války ve Španělsku. Při uvádění tohoto čistě ideologického filmu v Madridu se K. Loach vyjádřil překvapivě otevřeně: „Je důležité, abychom dějiny psali my, protože ten, kdo píše dějiny, ovládá přítomnost.“
Nejprve zvažme význam zapamatování. Když člověk přijme nějakou zprávu, práce paměti se dělí na dvě fáze: nejprve probíhá pasivní zapamatování. Potom se informace zpracovává rozumem, a pokud se uzná za víceméně přesvědčivou, emocionálně zbarvenou a zajímavou, „proniká“ do paměti a začíná ovlivňovat vědomí.
Takto jsou zapamatovatelnost a přesvědčivost v dialektické jednotě. Aby zpráva nebyla okamžitě odmítnuta pasivní pamětí, musí se nějakým způsobem „zachytit“ ve vědomí a nesmí se okamžitě jevit jako úplný nesmysl. Aby se však infiltrovalo vědomí, musí být informace zabalena do takové podoby, aby se vtiskla do paměti. Člověku se vždy zdá přesvědčivé to, co si zapamatoval, i když k zapamatování došlo během čistě mechanického opakování, jako neodbytná písnička.
Zpráva zasazená do vědomí již působí bez ohledu na její pravdivost nebo lživost. A. Moles zdůrazňuje: „Na tomto principu je založena veškerá propagandistická činnost a zpracování veřejného mínění tiskem.“ Goebbels vyjádřil stejnou myšlenku ještě dříve: „Neustálé opakování je základním principem veškeré propagandy.“ Mistři reklamy vědí, že pro její účinnost nezáleží na tom, zda způsobuje kladnou nebo zápornou reakci. Důležité je, aby uvízla v paměti.
Podrobně je prozkoumán vliv emocionálních prvků zprávy na její zapamatovatelnost. V celé rovnováze různých druhů paměti (obrazové, slovní, zvukové atd.) je tou hlavní pro manipulaci vědomím právě emoční paměť. Zapamatovává se a působí v prvé řadě to, co se vtisklo. Jakákoli informace, pokud není podpořena pamětí „pamětí pocitů“, se rychle stírá a vytěsňuje.
Velmi důležitá je vazba emoční paměti a porozumění. Při manipulaci vědomím hraje porozumění klíčovou roli, protože vytváří falešný pocit známosti. To je podmínkou souhlasu publika s komunikátorem (odesílatelem zprávy). Obecenstvo ho považuje za svého. Pro „zachycení“ publika je porozumění mnohem důležitější než vědomý souhlas s jeho tvrzeními.
Působíce prostřednictvím sdělovacích prostředků, sází manipulátoři především na nedobrovolné zapamatování. Proto je pro ně mnohem důležitější vytvořit proud zmatených zpráv než vyložit jednu logickou myšlenku, kterou si člověk promyslí a vědomě si pamatuje. Zmatené zprávy se ukládají do skrytých vrstev paměti a působí skrytě, spíše v podvědomí. Oživují se spojeními, novými obrazy a zprávami, které je „probouzejí“. Zároveň je pro manipulátora nepodstatné, jak člověk na nedobrovolně zapamatovanou zprávu reaguje.
Při studiu procesů paměti psychologové objevili jev „spícího efektu“: úhel pohledu, který byl vědomím odmítnut v okamžiku nedobrovolného zapamatování. Byl odložen do skrytých vrstev paměti, v průběhu času se „odleží“ a promění se v nejprve nejasný, nevymezený nápad, a potom i souhlas s ním. Aby se tento proces přeměny zastavil, je třeba čas od času připomenout člověku původní smysl prohlášení a důvody, proč bylo odmítnuto.
Například od roku 1990 se v Rusku pravidelně provádí propagandistická kampaň za privatizaci zemědělské půdy a povolení k jejímu prodeji. Pokaždé průzkumy ukazují, že veřejné mínění tuto zásadní změnu odmítá. Kampaň utichne, ale začne za rok znovu. Během této doby se neobjeví žádné argumenty ve prospěch prodeje půdy, dokonce naopak. (Výsledky experimentu s novodobými sedláky jsou krajně žalostné.) Ale vědomím odmítnuté tvrzení, prostřednictvím „spícího efektu“, postupně pozměňuje postoje lidí. A rok co rok se k této myšlence více a více lidí staví snášenlivě, a pak i vlídně.
2) Dějinná paměť
Jak jsme již zmínili, odstranění stabilizačního bloku tradic z vědomí prudce zvyšuje zranitelnost vůči manipulaci. Neméně důležité je odpojení systematičtějších a „racionálnějších“ znalostí – dějinné paměti. Do této paměti jsou vloženy znalosti a symboly, spojující lidi do obce a zajišťují jejich společný jazyk a pevné kanály obcování.
Ke zničení dějinné paměti dochází vždy, když se nadvláda zakládá na manipulaci. Účinnost západního ideologického stroje je v tomto ohledu prostě neuvěřitelná. Například všeobecná neznalost základních dějinných informací o druhé světové válce na Západě není vtip. Nejde o konkrétní programy, ale o typ myšlení, odstraňujícího tradici jako kolektivní dějinnou paměť a zásobu „nevědomých znalostí“. Bez toho by nebylo možné vybudovat „metaideologii“ Západu – eurocentrismus.
Dnes, když je naše společnost z velké části atomizovaná, by se obnovou dějinné paměti – dokonce dříve než obnovou logického myšlení – měl zabývat každý inteligentní člověk. Paměť je první věc, kterou je třeba oslovit, aby se uklidnily ničivé nebo sebevražedné instinkty davu.
S. Moscovici v Nauce o masách takto shrnuje pozorování mnoha psychologů: „obracet se ne k jejich chápání, ale k jejich pocitům lásky nebo nenávisti, pomsty nebo viny. Místo probouzení jejich intelektu je lepší probudit jejich paměť. Protože v současnosti rozpoznávají méně obrysů budoucnosti než stop minulosti.“
3) Krátkodobá paměť a manipulace v politice
V současnosti se úsilí věnuje i na vypnutí krátkodobé paměti. Pokud lidé rychle zapomenou na skutečnost, lze jakoukoli záležitost představit lživě. A posouzení, i kdyby nějaké bylo, ztratí rozumné rysy a převládnou v něm emoce. Pomocí televize lidé objevili schopnost vymazat ze své paměti nedávnou minulost téměř stejně zázračným způsobem, jako se maže text z magnetické paměti počítače. Lehce a beze stopy se zapomínají události a postavy doslova po půl roce, a to znamená, že se na ně přestane myslet.
Tak například hledání „peněz KSSS“ v Rusku bylo vážnou záležitostí politického divadla. Aby tyto peníze našel, najal si J. Gajdar dokonce jistou americkou společnost, které za „práci“ zaplatil miliony dolarů. A jak to skončilo? Nikdo se o to nezajímá, je to úplně zapomenuto. A podobných případů je mnoho.
Závěrem lze říci, že souhrn metod zkreslení nebo vymazání dějinné a krátkodobé paměti z obecného vědomí, přivedl společnost do nenormálního stavu. Společnost žije ve zvláštní, uměle vytvořené a nepohybující se době. Když lidé ztratili dějinný rozměr, zůstali bez budoucnosti – nemohou vypracovat projekt. Člověk má potíže s představou o budoucnosti a snaží se na ni nemyslet. A to znamená, že nemůže získat ani politickou svobodu a snadno se s ním manipuluje.
Jednou z prvních rad Schopenhauera v jeho Aforismech světské moudrosti je: „Abychom mohli žít rozumně a vytěžovat z vlastní zkušenosti úkoly v ní obsažené, měli bychom si častěji připomínat minulost a posuzovat vše, co při ní bylo prožito, provedeno, poznáno a procítěno, srovnávat své dřívější soudy se současností a porovnávat své úkoly s výsledky.“
Divácké společenství
1) Představivost a chování
Kromě myšlení a pocitů je dalším významným předmětem manipulace vědomí představivost (obrazotvornost). Pochopme samotné slovo. Obrazo-tvornost! Přeměna nějaké části skutečnosti na obraz vytvořený vědomím (fantazií) člověka. (A tato operace se označuje stejně i v jiných jazycích.)
Je zřejmé, že obrazotvornost je neoddělitelně spjata s vnímáním, když jen novým způsobem kombinuje to, co jsme kdysi prožili a zaznamenali v naší paměti – nelze si představit něco, co by v různých podobách a prvcích ve skutečnosti neexistovalo. Děti mladší jednoho a půl roku nevykazují žádné známky obrazotvornosti – nestačí jim k tomu dosud získaný materiál.
K představivosti těsně přimyká předtucha – ta také vyvolává ve vědomí obrazy, z prvků dříve známé skutečnosti. Ovšem v těchto obrazech vládne pocit, z něhož se vyvozují více či méně dalekosáhlé závěry. Předtucha hraje obrovskou roli v chování zástupců „primitivních společností“. U civilizovaného člověka se obvykle utvářejí racionálnější pojmy a pouze „spouštějí“ proces nazývaný představivost.
Obrazotvornost je schopnost člověka nezbytná pro myšlenkové porozumění skutečnosti. V mysli pracujeme s obrazy skutečnosti, jak je pro nás připravila naše představivost. Již Aristoteles napsal, že když si mysl něco uvědomí, musí to zobrazit ve své představivosti. Na základě těchto věcných představ rozvíjíme také naši linii chování.
Obrazotvornost a „vnější“ skutečnost spolu úzce souvisejí. C. G. Jung píše: „Pokud si někdo představí, že jsem jeho smrtelným nepřítelem a zabije mě, stanu se obětí prosté představivosti. Obrazy, vytvořené představivostí existují a mohou být stejně skutečné – a stejně škodlivé a nebezpečné – jako fyzické okolnosti. Já si dokonce myslím, že duševní nebezpečí jsou mnohem horší než epidemie a zemětřesení.“
Z toho vyplývá, že za účelem kontroly chování lidí je velmi důležité ovlivnit oba procesy – proces vytváření obrazů, založených na skutečnosti, a proces vývoje strategie a taktiky chování, založený na obrazech vytvořených v mysli.
Tak, jak je obrazotvornost schopnost tvůrčí, tak v mnohem menší míře než myšlení, podléhá disciplíně (logice a tradici). To znamená, že je zranitelnější vůči vnějším vlivům. Mnoho lidí podléhá snění, kdy jejich představivost sklouzává do „volné fantazie“ a odvádí je dál a dál od skutečnosti. U jiných je naopak představivost spoutána okovy. Pro ně je obtížné rozvíjet vlastní obrazy a hledají je hotové – nemohou si v duchu samostatně osvojit skutečnost.
Představivost vytváří v našem vědomí myšlenkové i pocitové obrazy, když přetváří dojmy, získané kdysi a kdesi ze skutečnosti. Následně může manipulátor prostřednictvím představivosti ovlivnit myšlení i pocity. Největší pohyblivost a zranitelnost má spojení dvou „měkkých“ světů – představivosti a pocitů. Říká se, že emoce jsou hlavními činiteli duševního světa a obrazy jsou stavebními kameny emocí.
Na spojení představivosti a pocitů se zakládá jeden z nejsilnějších prostředků, ovlivňující veřejné vědomí – terorismus a televize. Jde o použití techniky nasměrování vyvolaných pocitů na obraz podle potřeb manipulátorů (obraz vojska, federální správy, islámských fundamentalistů, Čečenců atd.). V tomto souboru je zapotřebí jen zřetězení: teroristický čin – televize – představivost – pocity – správné chování. Při tom je vhodné vypnout myšlení (zdravý rozum), protože teror není skutečným prostředkem ničení a nepředstavuje ani významné skutečné nebezpečí. Jeho účelem je zastrašování, tedy vytvoření nepřiměřeného pocitu strachu. Potom člověk nejedná na základě zralé úvahy, ale pod vlivem rozbouřených emocí.
V psychologii bylo vypracováno podrobné třídění typů představivosti: záměrné a bezděčné, opakující se a tvůrčí, konkrétní a abstraktní. U mnoha lidí se rozvíjí představivost typu „probuzené sny“ – schopnost ponořit se do svých vlastních fantazií a opustit realitu. V krajních případech to vytváří (přesněji posiluje) autistický typ myšlení, o kterém již byla řeč, kdy se člověk „odpojuje“ od skutečnosti. Zapojení představivosti do manipulace vědomím bývá usnadněno, když ideologové téměř výhradně používají obrazy, které si lidé nemohou dát do souvislostí se skutečností. Například na začátku 90. let se jednalo o představy o jiných zemích („Západ“) nebo jiných dějinných obdobích („stalinské represe“).
Pro pochopení procesů masového vědomí je důležité, že představivost je úzce spojena s napodobováním – představujeme si sebe na místě někoho. Napodobování se navíc často provádí mimoděk a uniká vlastnímu kritickému rozboru. Tak lidé, pozorujíce tanečníky, někdy začínají tyto pohyby opakovat, třeba jenom pohybem rukou. Nebo dokonce napodobují emocionálně, aniž by si uvědomili, že se do napodobování zapojili. Představivost, pokud je dovedně nasměrována, může vést k masové „nákaze“ nálad, a dokonce i konání. Někteří vůdci a šarlatáni („charismatické“ osobnosti) mají schopnost takové podmínky vyvolat.
Aktivní představivost, spojená s vpracováním předpovědi situace nebo plánu činnosti (na rozdíl od pasivních snů nebo vzpomínek), se zaměřuje na budoucnost a umisťuje obrazy do určitých, často velmi přesných časových souřadnic. Někdy za účelem dosažení cíle manipulace vědomím, stačí přesvědčit lidi, že k představované události dojde dříve nebo později než ve skutečnosti, což oklame bdělost nebo naopak vyvolá předčasné jednání.
Hra představivosti je velmi závislá na míře uspokojení lidských potřeb. Uspokojené potřeby nezatěžují představivost, ale pokud člověku něco chybí, v jeho vědomí vznikají obrazy – jak chybějícího předmětu, tak i cesty k jeho získání. Umělá změna stavu, uspokojení nejzákladnějších potřeb lidí, je mocný prostředkem k ovládání jejich představivosti, a tím i chování. Mírný nedostatek nějakého zdroje probouzí aktivní představivost a nutí člověka jednat a řešit problém. Zpravidla to není v zájmu manipulace vědomím. Manipulátoři se obvykle snaží vyostřit nespokojenost lidí co nejrychleji až do stavu frustrace-beznaděje – pocitu stísněnosti a bezvýchodnosti. V tomto stavu začíná převládat pasivní představivost – přeludy, sny a touhy. Vzniká i zvýšená snaha si uměle „vylepšit náladu“, například pitím alkoholu.
Pro manipulátora je podstatným důsledkem beznaděje to, že vede k zúžení vědomí. Téměř veškerá pozornost se zaměří právě na nenaplněné potřeby a vnímání skutečnosti se ostře zkreslí. Když tlačí bota, člověk nemyslí na dobře hřející kabát. Beznaděj vytváří takovou vytrvalost a tvrdohlavost, že se nezúčastněnému jeví jako patologická hloupost. Při tom nezáleží, zda neuspokojená potřeba je základní nebo podružná, či dokonce „navedená“. Vytvoření „řízené bídy“ (například umělý nedostatek výrobků, nějaké nevysvětlitelné obtíže při dosahování docela běžných cílů) je jednou z dobře rozvinutých a často používaných technik pro programování chování velkého množství lidí.
Při vyvážené spolupráci myšlení, představivosti a pocitů, člověk vnímá skutečnost v obrazech, budovaných v souladu se stupnicí hodnot, zakořeněnou ve vědomí. Tak se vymezuje lidské chování. Pokud si manipulátor stanoví úkol změnit chování člověka a nahradit jeho „program“, je nutné načas znetvořit měřítko hodnot – přimět lidi „chtít, co nechtějí“. Takový úkol stojí například před obchodní i politickou reklamou.
Schopenhauer píše ve svých Aforismech světské moudrosti: „Hvězdným průvodcem našeho konání by neměly být obrazy fantazie, ale jasně chápané pojmy. Obvykle to dopadne naopak. Při bližším zkoumání zjistíme, že rozhodující hlas ve všech našich záležitostech nakonec nepatří k pojmům, ani k úsudkům, ale k představivosti, zasazené do krásného obrazu o tom, co bychom chtěli prosadit.“
2) Manipulace vědomím
Nejdůležitějšími cíli, které je třeba ovlivnit manipulací vědomím, jsou paměť a pozornost. Úkolem manipulátora je lidi o něčem přesvědčit. K tomu je třeba nejdříve přitáhnout pozornost k jeho poselství, bez ohledu na to, co obsahuje. Potom je nutné, aby si člověk tuto zprávu zapamatoval, protože mnohokrát prověřený zákon říká: přesvědčivé je to, co zůstává v paměti.
Jak jsme již uvedli, samotný pojem manipulace byl do sféry vědomí přenesen z oblasti umění kouzelníků. Pro kouzelníky-manipulátory jsou nejdůležitějšími dovednostmi ovládání technik pro odvádění pozornosti diváků od hlavního předmětu. Kouzelnický mistr přepíná soustředění na vnější efekty, vytvořené pro tento případ pomocí slov a gest (až po oheň a výbuch). Manipulátoři vědomí v zásadě dělají totéž. Za tímto účelem vyvíjejí složité, a dokonce vytříbené techniky, někdy i krvavé.
Je jasné, že lidé aktivně využívají svou schopnost změnit zaměření pozornosti, přepnout ji. Zaměření přenášejí jako světlomet na ty předměty, které v tuto chvíli považují za významnější. To znamená, že manipulátor může zaměnit předmět, odvést důležitý předmět do stínu, do podprahové oblasti tím, že mu podstrčí předmět pomocný, zástupný (existující ve skutečnosti nebo vytvořený manipulátorem).
Je zřejmé, že pro účely manipulace jsou stejně důležité metody přitažení pozornosti a její udržení na přesvědčující zprávě (zachycení obecenstva) a současně odvedení pozornosti od některých stránek skutečnosti nebo některých částí zprávy. Je vždy lepší nelhat, ale zajistit, aby si osoba nevšimla „zbytečné“ pravdy.
Výjimečně silný rušivý účinek mají jedinečné události – bezpříkladné a neopakovatelné. Ve vztahu k nim v člověku vzniká „dvojí pozornost“ – lidé (jak se říká) nevěří svým očím a nutí je to více se ponořit do předmětu a soustředit na něj svoji pozornost. Pod ochranou takového „pozdvižení“ politici spěchají udělat všechnu „černotu“. Běžnější dopad mají neobvyklé události. Vyskytují se zřídka a také přitahují pozornost svými dalšími stránkami (vraždy, katastrofy, skandály). Jindy naopak pevně naprogramované důležité události lze použít k odvrácení pozornosti od politické akce, která by za jiných podmínek vyvolala zvýšený společenský rozruch. Například prezident Jelcin velmi chytře odstoupil z funkce 31. prosince 1999, když se všichni lidé připravovali na oslavu nového roku 2000 a potom do 4. ledna měli kocovinu.
3) Politické divadlo a manipulace vědomím
Dvacáté století je v manipulaci společenským vědomím zlomové. Vznikla věda, zabývající se touto záležitostí – společenská psychologie. Jeden z jejích základních kamenů položil G. Le Bon ve svém učení o davu. Vznikly i teoretické pojmy, o kterých jsme již hovořili. Současně se vyvinula novátorská a tvrdá praxe „vytváření davu“ – přeměna velkých mas lidí na dav a manipulace s ním. Objevily se nové technické prostředky, schopné oslovit současně miliony lidí intenzivní propagandou. Objevily se také organizace, schopné převést politická „představení“ dříve neuvěřitelného rozsahu. A to jak v podobě masových akcí a podívané, tak v podobě krvavých provokací.
Zvláštností politického života konce 20. století bylo osvojení trestného myšlení v jeho mezní podobě „bezpráví“ politiky, a to dokonce i vědci: Toto myšlení zcela porušuje a mísí všechny normy. Během pouhých několika posledních let jsme v různých částech světa viděli spiknutí a intriky nepředstavitelného složení, mnohovrstevné a vzájemně se „popírající“.
To vše znamenalo přechod do nové éry – postmoderny, se zcela novými, nám neobvyklými, etickými a estetickými normami. Tento přechod probíhá na širším pozadí anti moderny – popření norem racionálního vědomí a norem osvícenství. Co to znamená v politické taktice? Setrvalé narušování nepřetržitosti. Konání s ohromným a neočekávaným „přeháněním“. Člověk je nemůže vnímat jako skutečnost, a proto na ně nemůže účinně reagovat. Je paralyzován. Je opuštěn princip „zločinu a trestu“. Příkladem je bombardování Iráku, které bylo pro osvobození Kuvajtu zcela zbytečné (nemluvě o raketovém útoku na Bagdád v roce 1993). Podobným činem byla tanková střelba na Dům sovětů v roce 1993. Nikoho by tehdy ani nenapadlo, že by se něco takového mohlo stát v Moskvě. Následovalo zničení z vojenského hlediska bezvýznamného Grozného v roce 1995. Bombardování Jugoslávie a potom Afghánistánu…
Západní filozofové, studující současnost, hovoří o vzniku divácké společnosti. My, obyčejní lidé, jsme se stali jako by diváky, a zadržujíce dech, sledujeme složité obraty vzrušujícího představení. Jevištěm je celý svět a neviditelný režisér i nás vtahuje do davu a herci se z jeviště spouštějí do sálu. A my již ztrácíme smysl pro skutečnost a přestáváme chápat, kde hrají herci a kde je skutečný život. Co to teče – krev nebo barva? Zde vzniká dialektická součinnost s procesem přeměny lidí na dav. Le Bon řekl o davu, že „neskutečné na dav působí skoro stejně, jako skutečné, ale dav má jasnou snahu nerozlišovat je od sebe.“
Člověk ponořený do takového představení ztrácí schopnost kritického rozboru a opouští režim dialogu. Dostává se do společenské izolace. Tento stav se uměle udržuje. Vznikl dokonce zvláštní žánr a zvláštní schopnost – nepřetržité mluvení. Naslouchající člověk prostě není schopen dokonce ani myšlenkově vstoupit do dialogu s řečníkem. V rozhlase a televizi se objevili skuteční virtuosové tohoto žánru.
Čas představení, na rozdíl od dějinného času, se nestává běžnou hodnotou, díky níž si člověk spolu s ostatními lidmi osvojují svět, ale druhem zboží, kontumovaném individuálně ve standardních obalech. Jeden „balíček“ představení je „vymazán“ druhým.
Divácká společnost – to je „věčná současnost“. Ve skutečném životě se čas jako nejdůležitější souřadnice bytí vnímá v pohybu na ose „minulost – současnost – budoucnost“. Současnost je neoddělitelně spjata s minulostí a je zodpovědná za budoucnost. Představení je schopné zdánlivě „zastavit“ přítomnost. Přitom nezůstává prostor pro projev vůle člověka, budoucnost programuje režisér. Podle francouzského filozofa G. Deborda je tato věčná současnost „dosahována prostřednictvím nekonečné řady zpráv, probíhajících v kruhu od jedné banality k druhé, ale uváděné s takovou vášní, jako by to byla velká událost“.
Stejně je to s vnímáním prostoru: divák představení „konzumuje“ v podobě standardního balení a sám zůstává mimo skutečnost a mimo lidské kontakty. Režiséři představení se stávají absolutními vládci vzpomínek člověka, jeho tužeb a projektů. Toto „představení“ hrají politici.
G. Debord si všímá další důležité vlastnosti „divácké společnosti“: „Je to podvod bez odpovědi. Důsledkem jeho opakování je zánik veřejného mínění. Zpočátku jde o neschopnost vyslechnutí a velmi brzy následuje ztráta schopnosti vyjádření.“
S podvodem, jako s diváckým rituálem, souvisí atmosféra utajování. Tajnosti se stávají nejdůležitější a uzákoněnou stránkou života, takže klást otázky a vyžadovat na ně odpověď se stává něčím nemístným, ba dokonce neslušným. Dávno již nevíme, kdo, kde a proč dělá pro náš život nejpodstatnější rozhodnutí. O čem hovořil Gorbačov s papežem? Jakou dohodu sepsal s Bushem na Maltě? Kdy a proč byla na Západě přijata obrovská půjčka? Kdo rozhodl o přijetí programu MMF? Žádné vysvětlení se neposkytuje, ale, a je to s podivem, nikdo ho ani nevyžaduje. Můžeme se jen dívat na jeviště a hádat.
Publikováno 24. 4. 2022