Manipulace vědomím

7. část

Složité manipulativní konstrukce

Manipulace pojmů a kategorií

1) Školní příklad: svoboda

     Manipulátoři vymýšlejí obrovský proud falešných pojmů, jejichž význam nelze přesně stanovit a vrhají je do společenského vědomí. Již Le Bon poznamenal, že nejúčinněji při manipulaci vědomím působí slova bez jasného významu, která lze vyložit různě. Mezi ně zahrnul slova svoboda, demokracie, spravedlnost atd. To jsou nejbojovnější slova ideologických programů. Připomeňme si, jak byl využit jeden z nejdůležitějších pojmů manipulace – svoboda.

     Pojem svobody patří mezi klíčové v jádru každé společnosti. Spojuje všechny úrovně lidské bytosti a jeho vztahy se světem a jinými lidmi. Proto výklad pojmu svoboda hraje důležitou roli v oprávnění (nebo podkopávání oprávnění) politického řádu a společenského zřízení jako celku. Z tohoto důvodu je prosazování určitého chápání svobody důležitým úkolem v technologii manipulace masovým vědomím.

     Významným zdrojem nedorozumění, k němuž došlo při manipulaci s pojmem svoboda, byla skutečnost, že kategorie svoboda se uváděla jako všelidská, nezávislá na čase a prostoru, kultuře a dějinných podmínkách. Ve skutečnosti je obtížné uvést jiný pojem podobně nestálý a vratký, jako je svoboda. Můžeme říci, že bez jasného vyjádření jejího popisu, bez pečlivého výčtu jejích rysů si člověk nemůže ani zhruba představit, co si pod tímto pojmem ta, nebo jiná společenská skupina představuje.

     Například v ruské kultuře byly po dlouhou dobu proti sobě dva navzájem odlišné a proti sobě stojící přístupy k tomuto pojmu. Prozápadní liberálové (tzv. „obránci svobody“) se přikláněli k vyjádření vypracovanému během osvícenství: člověk je svobodný, protože je individuum (tj. „nedělitelný“). On sám je úplný a s nikým se nedělí o svět. Je zbaven okovů univerzální etiky, která je v moderní společnosti nahrazena právem – „je povoleno vše, co není zákonem zakázáno“. Toto chápání svobody vyšlo z obrazu světa, vytvořeného v západní kultuře v 17. – 18. století. Podmínkou tohoto pojetí svobody byla důvěra v otevřenost a nekonečnost našeho světa a jeho zdrojů, a v oddělení podmětu od předmětu (vyvedení člověka za hranice Přírody).

     V Rusku, které se řadilo k tradičním společnostem, se během modernizace na počátku 20. století otázka svobody považovala za otázku vztahu člověka ke světu (nebo Bohu) – a k jinému člověku. Dostojevskij i Tolstoj odmítali svobodu západního liberalismu. Rozdíl spočíval v tom, že podle představ myslitelů tradiční společnosti je svoboda, zbavená okovů „iracionální“ etiky (Bůh, láska a svědomí) zničující. Navíc potlačení etické odpovědnosti znamená i potlačení svobody – např. sobecký a bezohledný člověk je otrokem vlastního sobectví a bezohlednosti, kterými je ovládán. Proto hovoříme o odlišném chápání dialektiky svobody a odpovědnosti ve dvou různých filozoficko-náboženských systémech.

     Úkol manipulátorů při přípravě lidí na velké společenské změny spočívá především v zatažení lidí do oblasti autistických představ o svobodě, neslučitelných se skutečným vztahem svobody a nezbytnosti, a svobody a odpovědnosti. Záměrem je vypnout zdravý rozum a popřít logiku v přístupu k otázce svobody. Stačí se zamyslet nad tím, že člověk přestává být zvířetem (vytvářením kultury) právě díky neustálému a nepřetržitému vytváření „nesvobod“ – uložení si hranic a omezení divokosti. A co je to například jazyk? To je zavedení norem a pravidel, nejprve do vrčení a vytí, a potom do lidské řeči a písma.

     Pouze prostřednictvím obrovského a různorodého systému nesvobod jsme získali a udržujeme ty svobody, kterých si tak vážíme. V článku „Patologie civilizace a svoboda kultury“ (1974) napsal Konrad Lorenz: „Funkcí všech struktur je zachovat podobu a sloužit jako opora – a to vyžaduje do jisté míry obětovat svobodu. Můžeme uvést takový příklad: červ může své tělo ohýbat kamkoli chce, zatímco my lidé se můžeme pohybovat pouze v kloubech. Ale můžeme se narovnat a postavit se na nohy – a to červ nemůže.

     Zde máme první závěr: liberální pojetí svobody, používané v ideologických kampaních, bývá založeno na falešném předpokladu svobody jako popření norem a zákazů, které jsou údajně výtvorem „totalitních“ systémů. Namísto dialogu o „výběru nesvobod“ bývá lidem vštěpována myšlenka o odstranění norem a zákazů, díky kterým jsme získali právě ty svobody, kterých si tak vážíme…

     Představme si, že by náhle zmizela organizovaná společnost, stát a celý jeho „donucovací mechanismus“, a nastala liberální utopie „svobodného individua“. Co bychom viděli, kdyby padla všechna pouta útlaku – rodiny, služby a státu? Uviděli bychom něco hroznějšího, než boj o přežití v džungli. Úplné zastavení organizované kolektivní činnosti by okamžitě vedlo k ohromnému nedostatku životně důležitých zdrojů a k masovým pokusům ovládnout je pomocí hrubé síly.

     Krátké období volného násilí by lidi přimělo se znovu spojit a podřídit se omezující disciplíně – obětovat svoji svobodu. Jedni by to udělali proto, aby mohli úspěšně loupit, jiní, aby se bránili. První by se spojili mnohem rychleji a efektivněji – to je známo ze všech zkušeností. Pro většinu by se nadlouho zavedl režim útlaku, vykořisťování a násilí ze strany „silné“ menšiny…

2) Světlý mýtus o soukromém vlastnictví

     Příprava na manipulaci spočívá nejen ve zničení nějakých představ, ale také ve vytváření, vybudování nových myšlenek, tužeb a cílů. Často se jedná o dočasné „podpůrné“ stavby, jejichž hlavním úkolem je vyvolat zmatek ve vědomí, zbavit ho logiky a soudržnosti a přinutit člověka zpochybnit pevné životní pravdy. Přeměna lživých představ na ustálené vzorce uvažování činí člověka bezbranným před manipulací.

     Například tvrzení, že bez soukromého vlastnictví jsou všechna (!) práva člověka zbavena své plnosti a obecně svého základu, je v rozporu se zdravým rozumem. Vznik soukromého vlastnictví vůbec nevytváří práva a svobody, ale pouze mění jejich strukturu. Nějaká práva se objevují, jiná mizí, jako u jakékoli významné společenské změny. Například vznik soukromého vlastnictví, to znamená přisvojení si výrobních prostředků části společnosti, utvrzuje svobodu uzavřít smlouvu, ale tím také zbavuje člověka práva na obživu, do té doby patřící do kategorie přirozených a nezcizitelných práv.

     Tvrzení, že soukromý majetek a trh údajně vedou k demokracii, nemá dějinný ani logický základ. Tvrzení o příčinné souvislosti mezi kapitalismem, demokracií a lidskými právy se stalo nevhodné poté, co svět udělal zkušenost s fašismem. Vždyť fašismus je výtvorem kapitalismu a jeho kapitalistické společnosti, a nemohl vzniknout v jiné společnosti. Slovy prvního německého kancléře Papena, fašistický stát v Německu vznikl, když Výmarská republika „došla až do konce po celé cestě demokratizace“. To znamená, že v podmínkách hluboké krize vytvořila občanská společnost fašistický stát pomocí vlastních demokratických mechanismů.

    Filozof Horkheimer řekl o fašismu: „Totalitní režim není nic jiného než jeho předchůdce, buržoazně-demokratický řád, který náhle ztratil svoji výzdobu.“ A G. Markuzy o tom píše: „Přeměna liberálního státu na autoritářský proběhla v lůně stejného společenského řádu. Ve vztahu k tomuto hospodářskému základu lze říci, že samotný liberalismus ze sebe „vytáhl“ tento autoritářský stát jako své vlastní ztělesnění ve vyšší fázi vývoje.“

     Vytvoření mýtu o „osvobozující“ roli soukromého vlastnictví bylo doprovázeno fabrikací černého mýtu o obecním vlastnictví, jako údajně spojeném s autoritářskou mocí a násilím. Ale v dějinách byl právě naopak vznik soukromého majetku doprovázen nejrozsáhlejším vyvlastněním – vyháněním rolníků a zabavováním půdy občin.

     Připomeňme si alespoň násilné ohrazování v Anglii během buržoazní revoluce. (Ohrazování = násilné vyhánění rolníků šlechtou z občinové půdy (často vyhánění celých vesnic), většinou za účelem rozšíření výroby sukna (chovu ovcí na vlnu) v 15. – 19. století v Anglii. Mimo jiné za Jindřicha VIII. proběhlo vyhnání rolníků z půdy, patřící katolické církvi během náboženské reformy. Jen za jeho vlády bylo za odpor proti ohrazování popraveno 72 000 lidí a spousty dalších zemřely hlady. Největší povstání proti ohrazování vypuklo v roce 1549 a vedl jej Robert Kett.)

     A když se evropský kapitalismus „vyvezl“ do kolonií, privatizace půdy ve spojených státech prostě vedla ke zničení místního obyvatelstva. V severní Africe se Arabům zabavila a převedla na kolonisty polovina výjimečně úrodné půdy. Právě zde vidíme mimohospodářské a neprávní prostředky – vyvlastnění, zabavení a nucenou práci.

     V protikladu ke společenskému vlastnictví, údajně vytvořenému vyvlastněním, se soukromé vlastnictví začalo uvádět jako výtvor přirozeného práva. Dávat čistě společenskému jevu vlastnictví postavení jevu „přirozeného“, tedy vně-společenského, je zjevná manipulace. Soukromý majetek v jeho moderní podobě vznikl teprve v novověku, s přeměnou člověka na svobodné individuum (kde základem je vlastnictví svého těla individuem). Takže tato kategorie, na níž se staví celá budova moderního kapitalismu, je stará pouze čtyři století.

     Přitom pouze v civilizovaném stavu žije lidstvo 20 tisíc let – dvě stě staletí! Mimo to, dokonce ani ne soukromé, ale dřívější podoby vlastnictví vznikaly teprve s nástupem zemědělství, to znamená relativně nedávno. A před tím již zcela utvořený homo sapiens žil v kmenech a pouze koordinoval rozumné využívání pozemků pro lov nebo sběr. U člověka neexistuje žádný „přirozený“ biologicky vrozený „smysl“ pro soukromé vlastnictví. Je to dobou podmíněná součást kultury, výtvor společenských vztahů. Tento výtvor vznikl za určitých podmínek, pobyl v kultuře a zase zmizí. Někde je soukromý majetek uznávaný jako hodnota, jinde jsou k němu lhostejní.

     Hodnoty závisejí i na době jejich trvání. Soukromý majetek vznikl nedávno – existuje jen 0,05 % života lidské civilizace! Jak se může stát všelidskou hodnotou? Lidé, neznající soukromý majetek, snad nejsou lidmi? Manipulátoři při použití takových přímých kroků spoléhají na to, že člověk si nestačí zabudovat takové divoké prohlášení do skutečných kulturních a dějinných souvislostí.

     Je známo, že soukromé vlastnictví není ani zubní kartáček, ani chata a ani mercedes. To jsou výrobní prostředky. Ten, kdo je nemá, je nucen jít jako dělník nebo zaměstnanec za majitelem výrobních prostředků a svou vlastní prací pro něj vytvářet příjem. Přísloví amerických puritánů, nositelů nejčistšího ducha kapitalismu říká, že „peníze dobývají z lidí, jako z dobytka sádlo“. Jediným smyslem soukromého vlastnictví je získat příjmy z lidí.

     Otázka postavení prostředků pro získání příjmů se otevírala ve všech světových náboženstvích a všechna uvalila zákaz jejich uctívání jako idolu (biblické zlaté tele, Mamon). V době vzniku tržního hospodářství byly pouze mezi kalvinisty radikální sekty, stavějící otázku posvátnosti soukromého vlastnictví. Jenomže tyto sekty byly pronásledované i v Anglii. Když se tato otázka znovu objevila ve Spojených státech, kam se tito radikálové přesunuli, ani otcové zakladatelé Spojených států s takovým idolem nesouhlasili, ale potvrdili, že soukromé vlastnictví je předmětem společenské smlouvy – není posvátné, ale racionální. O něm je potřeba se dohodnout a omezit jej zákonem lidským.

     Že pokus z konce 20. století dát soukromému vlastnictví v Rusku postavení posvátného jevu je radikálně proti pravoslaví, je zcela zřejmé. V pravoslaví se uctívání soukromého majetku jasně označuje za modlářství. Ačkoli se pravoslaví vyhýbalo otevřenému vyjádření společenských doktrín, z duchovně-náboženského hlediska se soukromé vlastnictví jako nikoli bohulibé uspořádání. Výmluvným příkladem jsou rady mnicha Simeona Nového Bohoslovce (949–1022), přeložené arcibiskupem Vasilijem (Krivošeinem).

     Podívejme se, co sv. Simeon říká v Devátém „Vyhlášeném slově“: „Peníze a majetky, existující na tomto světě jsou společné pro všechny, jako je světlo a vzduch, který dýcháme, jako pastviny nemyslících zvířat na polích, na horách a po celé Zemi. Takto je vše společné všem, a je určeno pouze pro použití těchto plodů, ale nikomu nepatří. Ovšem touha vlastnit, pronikající do života jako jakýsi uzurpátor, rozdělila různými způsoby mezi své otroky a služebníky to, co Pán dal všem pro všeobecné použití. Vše oplotila a zajistila věžemi, závorami a branami a tím zbavila všechny ostatní lidi statků Pána. Zároveň ta nestyda tvrdí, že ona je vlastníkem toho všeho a hádá se, že se na nikom nedopustila bezpráví…

     Ďábel nám vštěpuje, abychom vše přeměnili na soukromý majetek a hlídali ho. To, co bylo určeno pro použití všem. Aby prostřednictvím touhy po chamtivosti na nás uvalil dva zločiny a učinil nás viníky, zasluhující věčný trest a odsouzení. Jedním z těchto zločinů je nemilosrdenství, druhým je spoléhání na odložené peníze, a nikoli na Boha. Neboť maje odložené peníze… , je vinen ztrátou života těch, kteří během této doby zemřeli hladem a žízní. Neboť byl schopen je nakrmit, ale nenakrmil a pohřbil to, co patří chudým, a nechal je zemřít hladem a zimou. Ve skutečnosti je zabijákem všech těch, které mohl uživit.“

     Lze samozřejmě předpokládat, že prozápadní trhovci se neorientují na pravoslaví, ale na jinou velkou větev křesťanství – katolictví. Ale jejich nábožný postoj k majetku je v rozporu i s katolickou doktrínou. Na konci 19. století začal Vatikán aktivně vystupovat ve společenské politice a papež Lev XIII. vydal encykliku Rerum Novarum. K jejímu stému výročí Jan Pavel II. vydal encykliku Centesimus Annus. V ní mimo jiné mluví o vlastnictví půdy: „Bůh dal půdu celému lidstvu, aby nakrmila všechny své obyvatele, nevylučujíce nikoho z nich a nedávaje nikomu z nich žádné výhrady. Toto je první kořen obecného předurčení pozemských věcí.“

     Je zcela zřejmé, že soukromé vlastnictví půdy dává vlastníkům výsady a velmi mnohé zbavuje obživy. To je dobře známo všem. Papež dále ve své encyklice ukládá právu na jakýkoli soukromý majetek čistě společenská omezení: „Vlastnictví výrobních prostředků, jak v průmyslu, tak v zemědělství, je spravedlivé a zákonné, pokud se používají pro užitečnou práci; ale je to nezákonné, když se používá pro… vytváření zisku, pro jeho hromadění, pro nezákonné vykořisťování, pro spekulace a podkopávání solidarity v pracovním prostředí.“

     Tady nejenže se o nějaké posvátnosti nemluví, ale zpochybňuje se i samotná zákonnost soukromého vlastnictví ve své skutečné podobě a projevu („akumulace, vykořisťování, spekulace a podkopávání solidarity v pracovním prostředí“).

     Zbývá jen dodat, že ještě méně než náboženství, se pro posvěcení soukromého majetku (nejen) v Rusku dá využít lidová tradice, legenda. To ale není možné v žádné kultuře právě v důsledku relativního mládí buržoazní společnosti.

Vytváření a přesměrování vzorců myšlení

Vzorec myšlení protistátnosti

     Výše jsme uvedli, že manipulátor v prvé řadě využívá vzorce myšlení již existující ve veřejném vědomí. V psychologické válce, tedy při manipulaci vědomím, zaměřeném na zničení společnosti, jsou nejdůležitější vzorce myšlení vyjadřující nespokojenost. Přitom nezáleží na původu nespokojenosti; ten může být i zcela v rozporu se zájmem manipulátora. Například během perestrojky využívali protisovětští ideologové především nespokojenost lidí z odklonu moci od sovětských ideálů. Později se začaly zavádět nové vzorce myšlení (obohacování, nemorálnost, násilí), s jejichž pomocí se dalo manipulovat vědomím mladšího pokolení.

     První podmínkou úspěšné revoluce jakéhokoli druhu nebo úspěchu informační války s vnějším protivníkem, je oddělení aktivní části společnosti od státu. Proto je v těchto programech ovlivňování veřejného povědomí, jejichž cílem je podkopat oprávněnost státu, důležitou součástí oživení a posílení vzorce protistátnosti vůbec.

     Každého člověka tajně nahlodává červíček protistátního pocitu, protože každá moc utiskuje. A v každé společnosti jsou vždy objektivní důvody pro nespokojenost s mocí. Ale normálně mysl a další smysly udržují tohoto červíčka pod kontrolou. Sugescí, uměleckými obrazy, černými mýty, písněmi a satirou však lze tento protistátní cit rozdráždit.

     Liberální inteligence (nejen) Ruska v mnohém opakuje cestu duchovního rozvoje Západu. Tam přeměna lidu na společenství „svobodných individuí“ (což byla podstata zničení tradiční a vzniku občanské společnosti) vyvolala jak odtržení se od státu, tak i nenávist k autoritě.

     Jak píše filozof Ortega y Gasset: „Svrchovanost každého individua, člověka jako takového, se vynořila z fáze odtažité právní ideje nebo ideálu a zakořenila se v myslích prostých lidí.“ Naopak stát byl ponížen z postavení „otce“, ochraňujícího hojnost, na úroveň „nočního hlídače.“ Nejsnadněji se svedou k protistátní rétorice lidé, kteří získali masové vysokoškolské vzdělání evropského typu, postavené na kulturní tradici Velké francouzské revoluce. Nejedná se nutně o vrstvu inteligence, tento společenský druh lépe vystihuje širší pojem „specialista“.

     Velkou roli při představování státu jako kolektivního „nepřítele lidu“ sehrála v uplynulých desetiletích propaganda hospodářské svobody v neoliberálním výkladu. Inteligenti, zaujatí svým módním proudem, vyčetli u neoliberálního ideologa Friedricha von Hayeka, že „pro všechny velké filozofy individualismu je (státní) moc absolutním zlem“ a uvěřili v podloženost své krajní protistátnosti.

     Je jasné, že žádný stát nemůže své úkoly plnit, aniž by svým občanům neodebral část příjmů z jejich práce. Ale za účelem manipulace se zde využívá podvržení pojmů – např. odebrání se nahrazuje pojmem vykořisťování. Ve skutečnosti existují dva způsoby odebrání nadvýrobku (části zisku, mzdy): prostřednictvím trhu, nebo povinnosti. Za povinnost se považuje jakékoli zcizení části výroby, která se neproplácí prostřednictvím tržní směny (výdělku) – robota, výživné na děti, zabavení výplaty manželkou atd.

     V marxistickém pojetí nastává vykořisťování odebráním nadhodnoty v okamžiku koupě-prodeje: Já tobě pracovní sílu, ty mě její tržní cenu. A podstata vykořisťování spočívá v tom, že pracovní síla vytváří nadhodnotu, kterou si kupující pracovní síly (zaměstnavatel – držitel kapitálu) přisvojuje. („Kapitál je pumpa, odčerpávající nadhodnotu z masy pracujících“.)

     Sovětská (a obecně socialistická) společnost patřila k těm druhům společností, kdy se přidaná hodnota přerozděluje prostřednictvím povinností. Mezi (nejen) sovětským státem a pracujícími bylo mnoho mimohospodářských vztahů.  „Každý podle svých schopností.“ – to je zásada povinnosti, nikoli trh. Všechno bylo jednoduché a průhledné: stát odebíral nadhodnotu (zisk) a dokonce i část z nezbytného dílu (mzdy) – a vracel je na rovnostářském základě prostřednictvím obecných prostředků (bezplatné vzdělávání, zdravotnictví, dostupné bydlení, přijatelná cenová hladina atd.). Bylo zde nějaké vykořisťování ze strany státu? Pouze v hrubém slova smyslu, jako nadávka. Nebylo o nic větší než v rámci fungování běžné rodiny.

     Ale pracující snadno přijali falešný rádoby marxistický výrok o jejich vykořisťování státem, protože všechna slova byla dobře známá a přesně zapadala do navyklého vzorce myšlení: „Zaměstnance vykořisťuje zaměstnavatel“. Stačilo jen vytrvalým opakováním převést pojem „zaměstnavatel“ z kapitalisty na (socialistický) stát, vytvořit tak falešný navyklý vzorec a provést přesměrování nálad.

     Tento navyklý vzorec se opíral o vážný pocit – „žárlivost opomíjených“. Slova o vykořisťování zahřívala duši – je příjemné, když tě litují. A kromě toho samotná sovětská propaganda tvrdila, že se už-už chystáme mít více blahobytu než ve Spojených státech. A když ho nemáme více, pak je to tím, že nás vykořisťují. Kdo? Přece stát, protože kapitalisty u nás nemáme.

     Toto je významný zdroj křehkosti jakéhokoli ideokratického státu, protože na sebe bere příliš mnoho – totiž roli otce. A pokud je rodině zle – je vinen otec. Liberální stát se oproti tomu od počátku zbavuje odpovědnosti a pouze hlídá pořádek na trhu. Masové vědomí to vnímá tak, že základem osobních starostí zde jsou základní zákony trhu. Stát v takovém případě nenese žádnou vinu a vždy sám sebe vnímá dobře, protože alespoň mírně změkčuje tvrdé zákony trhu (poskytuje podporu nezaměstnaným atd.).

     Je možné, i když to není zřejmé, že sovětský (a potažmo i každý socialistický) stát mohl dát pracujícím více blahobytu. Ale byl ve válce, byť studené. Tato důležitá okolnost byla vytěsněna z vědomí veřejnosti, a jako by na to všichni zapomněli. Přitom za podmínky války je hlavní povinností státu ochrana země a občanů. A na ni (nejen) sovětský stát utratil značnou část získané „nadhodnoty“. Mimochodem, k plnění této stížnosti nebyly žádné stížnosti a občané si naopak zvykli považovat svou bezpečnost a život v míru za něco zcela samozřejmého…

 

     Lze uvést i další protistátní vzorec uvažování, intenzivně používaný během perestrojky – výhody nomenklatury. Nebudeme zde rozebírat podstatu tohoto stereotypu. Je důležitý jako uměle vytvořená strukturální jednotka masového vědomí.

     Boj proti výsadám vedení byl důležitou součástí programu na podkopání oprávněnosti sovětského státu. V této protinomenklaturní kampani bylo provedeno podvržení vzorce myšlení s přesměrováním nálad. To lze považovat za skvělou operaci, protože se rozehrála v samotné nomenklatuře, když ona sama připravovala „revoluci shora“. Především ideologický aparát, řízený nomenklaturou KSSS (Komunistická strana Sovětského svazu), vytvořil obraz nepřítele ve formě „virtuální“ nomenklatury a poštval ji na masové vědomí. Jako vojenské letadlo, vypouštějící falešný planoucí cíl, na který se má zachytit raketa se samonaváděcí hlavicí, citlivou na tepelné záření.

     Výchozím vzorcem myšlení, zavedeným do masového vědomí, byl ideál rovnostářství. Když ideologové rozněcovali v masách nenávist proti výhodám nomenklatury, dokázali tuto nenávist nasměrovat ne na jednotlivce a skutečnou společenskou skupinu, ale přesně na status člena nomenklatury vytvořené společenským zřízením.

     Antinomenklaturní vzorec myšlení se využil jako prostředek manipulace velmi širokého rozsahu. Ničil jak logiku, tak i smysl pro míru i kritéria podobnosti. Využil se standardně (téměř beze změn) v celém socialistickém táboře. Hodně se vykládalo, že národy zemí výhodní Evropy jsou rozhořčeny korupcí nejvyšších představitelů moci a luxusem, jaký si členové vrchnosti dovolili. Ovšem údaje o tomto luxusu se uváděly velmi skoupě. V západním tisku se pouze mihla zpráva, že Honnecker (prezident NDR) měl na chatě bazén. (Později bylo upřesněno, že bazén byl 12 metrů dlouhý – jako u středního obchodníka na Západě.)

     Nikoho ani nenapadlo srovnávat prostředky, vynaložené na spotřebu vrchnosti kapitalistických zemí a „zkorumpovaných komunistických režimů“. Nikdo televizním divákům neřekl, že jde o přepych, hodnocený podle úplně jiných norem než na Západě, a z pohledu „náčelníků“ tržního hospodářství a státní vrchnosti Západu byl směšný.

     Upevnění navyklých vzorců myšlení přivádí člověka k neschopnosti umístit situaci do reálných časoprostorových souřadnic a racionálně ji vyhodnotit. Pro člověka, uvažujícího pevně v mezích navyklých vzorců, je obtížné provést i strukturální rozbor situace – okamžitě vnímá svůj ideologický výklad.

     Vždyť je zřejmé, že každá společnost by měla lidem, zaujímajícím vyšší postavení, vytvořit ve společenské hierarchii určité výhody. Copak byly výhody udělované vrchnosti režimu, řekněme v SSSR, nehorázně velké a překračovaly všechny rozumné meze? Ne, to nikdo netvrdil. Možná byla nomenklatura těchto zemí parazitující elitou, neplnící svoji roli ve stavbě společnosti? Tato otázka nikdy v debatách nepadla, to znamená, že žádnou významnou roli nehrála. To znamená, že televiznímu divákovi, rozhlasovému posluchači a čtenáři se to prostě vsugerovalo ideologickým strojem manipulátorů. Pro přeměnu sovětského řídícího aparátu na jelcinovskou byrokracii neexistovaly z tohoto pohledu žádné racionální argumenty.

     Již v roce 1993 nová nomenklatura Ruska, která během privatizace získala státní vlastnictví, najímala na jižním pobřeží Španělska celé hotely s pokoji za 400 dolarů na den a objednávala večeře bratru za 600 dolarů. Pro náš námět je důležité to, že umístit tyto zprávy do kontextu své nenávisti k nomenklatuře průměrný člověk není schopen. Do jeho mysli byly zabudovány dva neprotínající se vzorce uvažování: výsady sovětské elity byly pro občany velké a nesnesitelné, zatímco výsady současné elity jsou občanům lhostejné a jejich velikost je nepodstatná. (Autor dále uvádí ještě několik názorných příkladů a srovnání.)

     Ukázalo se, že anti-nomenklaturní navyklý vzorec uvažování je velmi stabilní a stojí za prostudování. Je obzvláště důležité, že jeho intenzivní vytěžování bylo možné právě díky pevnosti rovnostářského ideálu v masovém vědomí. Toto je příklad skutečnosti, že i ty navyklé vzorce uvažování, které jsou namířeny přesně proti cílům manipulátora, se mohou při manipulaci využít. Je důležité dovedně nasměrovat účinek navyklého vzorce.

 

Černé mýty a zvěsti

1) Mýty společenského vědomí: velké projekty manipulace

     Mýtus je zobecněná představa o skutečnosti, zahrnující mravní i estetické postoje a spojující skutečnost s mystikou. To znamená, že tento pohled je vždy do značné míry klamný, ale díky své etické a umělecké přitažlivosti má velký dopad na masové vědomí.

     Kultura se staví na zkušenostech předešlých pokolení (je to „prožívání mrtvé minulosti“), uchovávaných a vybíraných pamětí, a potom v soudobé skutečnosti nově chápaných. V tomto procesu jsou mýty mechanismem organizace a „krystalizace“ této zkušenosti v jasných a mnohoznačných symbolech a obrazech. M. Mamardašvili nazval mýty „stroji kultury“. Podle něj jsou jedním ze zařízení vytvořených kulturou, sloužících ke „konstruování člověka z přírodního biologického materiálu“. Takto lze cíleným zpracováním mýtů ve zvláštních „továrnách“ a jejich následným zavedením do masového vědomí prostřednictvím hromadných sdělovacích prostředků „konstruovat“ takového člověka, jaký je potřebný pro majitele těchto „továren“.

     Racionální myšlení je pouze jedním ze způsobů myšlenkového pochopení světa. Navíc to je způsob vyvinutý poměrně nedávno a zatím jen málo osvojený. Často se nám pouze zdá, že myslíme racionálně, ale ve skutečnosti prostě „racionalizujeme“. To znamená, že racionálními argumenty obhajujeme své postoje a rozhodnutí. K nim vůbec nedocházíme logicky, ale na základě tradic, emocí, předsudků atd. Podle Mircea Eliade, významného výzkumníka mýtů, „mytologické myšlení za sebou může zanechat své předchozí formy a přizpůsobit se novým kulturním stavům, ale nemůže úplně zmizet.“

     Na rozdíl od racionálních logických konstrukcí, natož vědeckých teorií, mýtus mobilizuje umělecký cit a představivost a je přístupný každému. Aniž bychom si to uvědomovali, tak i u současného, dokonce i vědecky vzdělaného člověka, jsou představy o světě do značné míry mytologické. Podoby mýtu a jeho kulturní nástroje se prostě mění. Kromě toho vznik vzdělávacích prostředků a masové společnosti ještě posílily mytologické vnímání společenské skutečnosti (a v poslední době i přírody, například v podobě ekologických mýtů). Není divu, že se již v polovině 20. století začalo mluvit o nástupu éry „nového kmenového člověka“.

     Síla mýtu spočívá v tom, že dává celostní a pevné, téměř „nadčasové“ pojetí skutečnosti, spojující pokolení. Rozpory jsou v něm vyhlazeny, svět je uspořádaný, což dává člověku jistotu, že hlavní problémy bytí jsou řešitelné – tak, jak jsou vyřešeny v mýtu.

     Mýtus takto zjednodušuje skutečnost, dává lidem iluzi porozumění a osvobozuje je od strachu z nejistoty: Mýtus je povídka, zobrazující jakékoli konkrétní události, a tyto události jsou srozumitelné a nepředstavují problém… Mýtus je organizace takového světa, ve kterém (bez ohledu na to, co se stane) je vše jasné a dává smysl.“

     Schopnost mýtu zjednodušit skutečnost a zúžit v ní existující rozpory na vyjádření boje mezi Dobrem a Zlem, se tím nejdramatičtějším způsobem projevuje během společenských katastrof a při ničení zavedeného způsobu života během revoluce a války. V takových dobách se mýty spojují s tvrdou realitou, začínají pracovat jednoduché vzorce a řešení předepsaná mýtem.

     Mýtus ze skutečnosti odstraňuje zóny chaosu a ukazuje člověku jeho místo v boji, a tak člověka osvobozuje od strachu se skutečnosti a pomáhá přežít psychologické zranění a otřesy. V takových dobách lidé potřebují mýtus, jsou k němu přitahováni a jsou bezbranní proti manipulaci. Tak když člověk uvěří v obraz hrdiny-osvoboditele, vytvořeného manipulátory, ztotožňuje skutečnost s mýtem a ztrácí schopnost kritického vnímání. Chování člověka zachyceného mýtem se stává programovatelnějším a předvídatelnějším.

Politický mýtus

     Politický mýtus pokřivuje a „uspořádává“ chaos politické reality. Politický mýtus skutečnost vykládá. V tom se skrývá možnost manipulace vědomím pomocí mýtů. Ať se ve světě stane cokoli, má mýtus ve své struktuře poličku, na kterou lze proběhlou událost umístit tak, aby nevyčnívala a nezatěžovala svou nevysvětlitelností. Někdy mýtus představuje způsob, jak ve vědomí nahradit nesnesitelný hodnověrný obraz strašlivé skutečnosti podmíněným obrazem, který lze „unést“.

     V technologii manipulace vědomím účinnost mýtu často spočívá v tom, že šetří úsilí. Vlastností mýtu je jeho tvůrčí schopnost. Vytváří člověku matrici, kterou potom on sám tvořivě naplňuje konkrétním obsahem. Když se vybere vhodné schéma, lze jej naplnit konkrétním obsahem (v závislosti na úkolu manipulátora), přimět lidi vnímat problém daným schématem.

     Tím, že dává člověku myšlenkovou konstrukci, mýtus „spouští“ sled myšlenek, ve kterém se obrazy, otázky a odpovědi vytvářejí samotným člověkem. Je zřejmé, že je-li matrice nějakého velkého mýtu zakotvena v masovém vědomí, pak ideolog nemusí sdělovat celý program, stačí pouze napovědět nějaké rysy, naznačit a postrčit vědomí k tomuto mýtu. Potom již bude automaticky pracovat jeho matrice a lidé si sami „domyslí“ požadovaný závěr.

     Manipulační moc mýtu také vychází z toho, že vždy nese mystický a náboženský základ. Potlačuje kritické myšlení. Člověk uvažující podle struktury mýtu prostě věří. Ale protože nelze věřit „napůl“, člověk zavírá oči před tím, že některé důležité předpoklady mýtu odporují skutečnosti. Například ztotožní skutečného politika s mýtickým hrdinným obrazem. A dokud kouzlo tohoto obrazu trvá, je chování člověka, zachyceného mýtem, programovatelné a předvídatelné.

     Mýty, nesoucí důležitou iracionální (často kvazináboženskou) složku, se stávají součástí tradice a hrají důležitou roli při opravňování, i podkopávání oprávnění společenské struktury státu. Jak jsme již uvedli, mýtus neztratil svůj význam ani v soudobé společnosti a je důležitou stránkou společenského vědomí a zobrazení skutečnosti.

     Metody potlačování a donucování se v politickém životě používaly vždy. Ve většině případů se ale tyto metody zaměřovaly na „hmotné“ výsledky. Dokonce i ty nejsurovější despotické režimy se spokojily s pouhým podřízením se lidí určitým pravidlům jednání. Nestaraly se o pocity a myšlenky lidí… Soudobé politické mýty působí úplně jinak. Nezačínají sankcemi ani zákazy. Nejprve mění lidi, aby později mohly regulovat a řídit jejich činy. Politické mýty působí jako had, ochromující králíka, než na něj zaútočí. Lidé se stávají oběťmi mýtů bez vážného odporu. Jsou poraženi a pokořeni dříve, než si uvědomí, co se skutečně stalo.

     Obvyklé metody politického násilí nejsou schopny vyvolat podobný účinek. I při nejsilnějším politickém tlaku lidé nepřestávají žít soukromý život. Vždy zůstává sféra osobní svobody, odolávající takovému tlaku. Moderní politické mýty takové hodnoty ničí. Naši soudobí politici jsou si dobře vědomi toho, že velké množství lidí je mnohem snadnější ovládat silou představivosti než hrubou silou. A tyto znalosti mistrovsky využívají. Politik se stal jakýmsi veřejným „prorokem“ budoucnosti. „Proroctví“ se stalo nedílnou součástí nové techniky řízení společnosti.

Černé mýty

     Černé mýty jsou zvláště důležité pro manipulaci vědomím v politických cílech. Udržují se ve veřejném vědomí (často na mezinárodní úrovni), aby se ve správný čas oživily a aby se provedla urychlená kampaň manipulace. Ukazuje se, že mají nejvyšší stabilitu; otevřeně je zpochybňovat je často i nebezpečné. Černý mýtus, s nímž se pomocí masového vědomí podaří spojit protivníky (oni jsou prý inkvizitoři, fašisté, stalinisté, mafiáni atd.), okamžitě přinutí odpoutat od nich všechny váhající. Protivníci, na něž se podařilo přilepit štítek černé metafory, musejí vynakládat velké úsilí, aby se ho zbavili. A pokud takový politik nemá například možnost vystoupit v televizi, prakticky toho není schopen.

     Houževnatost mýtů spoléhá na vzájemné působení vědomí a podvědomí, na spojování útržků spolehlivých nebo pravděpodobných informací s iracionální vírou ve Zlo, podporovanou silnými uměleckými prostředky. Výsledkem je, že strana (hnutí, lid, země nebo dokonce jen idea), která se rozhodla převzít břemeno černého mýtu, je vymezena a obklopena zónou vyloučení. K překonání této hradby je nutný velký otřes, zpochybňující celý soubor mýtů a přesvědčení.

     Nebudeme se zabývat novými mýty, zfabrikovanými v naší paměti, jako příklad uvedeme mýty staré, zavedené. Velké dějinné černé mýty vytvářejí uznávaní intelektuálové a umělci, a podporuje je snaha vládnoucích kruhů, snažících se o zachování své kulturní hegemonie. Tyto mýty ospravedlňují onen zlom v minulosti, který vedl k vytvoření stávajícího řádu.

     Například pro dějiny novověkého Ruska a jeho vztahy s Evropou je velmi důležitý černý mýtus Ivana Hrozného. Z tohoto mýtu pochází závěr přijatý jak ruskou, tak i západní inteligencí o údajně „genetickém“ druhu krvavé a kruté despocie vlastní Rusku. Zde se projevuje významný ideologický mýtus eurocentrismu: Rusko se jako civilizace údajně vždy zlým způsobem odlišovalo od moderních evropských států. Ve skutečnosti bylo během 37 let vlády Ivana Hrozného popraveno asi 3 až 4 000 lidí – mnohem méně než během Bartolomějské noci v Paříži. (Tento masakr proběhl ve stejnou dobu; dějepisci uvádějí, že na příkaz krále bylo popraveno až 12 000 hugenotů.) Ve stejném období bylo v Nizozemsku popraveno okolo 100 tisíc lidí. To vše je dobře známo, ale člověk, který uvěřil mýtu, již nemůže opustit téměř náboženské přesvědčení, že Rusko je původní „říší zla“.

Mýtus o inkvizici

     Podobně jako mýtus o Ivanovi Hrozném, vznikl v 19. století společným úsilím španělských liberálů (bojujících proti spojení monarchie a církve) a protestantů (bojujících proti katolicismu) černý mýtus o inkvizici. Následně se tento mýtus stal důležitým prostředkem nátlaku na veřejné mínění v geopolitickém boji Anglie a Spojených států proti španělskému světu. Dnes je ve Španělsku uznání tohoto mýtu za pravdu povinným příznakem oddanosti inteligenta k demokracii a důkazem jeho rozchodu s „reakcionářským tradicionalismem“.

     Mýtus o inkvizici je úzce spjat s hlavním mýtem moderního Západu – s mýtem o protestantské reformaci, jako původci mezi sebou spojenými kapitalismem a vědou. Takto se jako kdyby vznik nového druhu vykořisťování, odškodnil darem racionálního myšlení a osvobozením znalostí.

     Později do dějin vědy, skoro jako zjevná skutečnost, vstoupilo tvrzení, že věda rozkvetla na severu Evropy, protože tam nebyla inkvizice. Zatímco protireformace a inkvizice na jihu Evropy byly s duchem vědy neslučitelné. Zde, podle oficiálních anglosaských dějin, nevládlo racionální vědomí, ale konzervativní náboženství, pověry a pocity.

     Historické dokumenty ale jasně ukazují, že zdaleka nejvíce čarodějnických procesů probíhalo v německých (protestantských) krajích, Francii, Anglii, Skotsku, a co je překvapující, tak i na území dnešních Spojených států (například v procesu se „salemskými čarodějnicemi“ v Massachusetts v červnu 1692 bylo ve městě Salem upáleno nebo pověšeno 152 „čarodějnic“. A nebyl to žádný lynč negramotného davu nebo tmářský záchvat fanatiků. Ideology těchto procesů byli rektor Harvardské univerzity Increase Mather a absolvent této univerzity, nejvýznamnější americký vědec té doby, člen královské společnosti v Londýně (od roku 1723), přírodovědec, filozof a dějepisec Cotton Mather, významně se podílející na šíření myšlenek Newtona a Lockeho v Nové Anglii).

     Dále je překvapivé, že v katolických zemích přistupovali inkvizitoři k čarodějnickým procesům mnohem racionálněji než protestanti, když nakonec sami uznali, že čarodějnice a démoni neexistují. (Především díky práci mladého inkvizitora jezuity Alonse de Salazara z roku 1610). V důsledku toho se v katolických zemích rozhodnutím inkvizice „hon na čarodějnice“ zastavil – o celé století dříve než v těch částech Evropy, kde zvítězila reformace.

     Ale ve vědomí inteligence celého světa je inkvizice pevnou baštou tmářství, zatímco následovníci Lockeho z Harvardské univerzity jsou osvícenými liberály. Taková je manipulativní moc těch, kdo vnucují své učebnice školám a univerzitám všech zemí (například současný Soros).

Ekologický mýtus

     Od poloviny 20. století se průmyslová civilizace jako celek setkala s přirozenými omezeními nepřetržitého růstu výroby a spotřeby. Vznikla vážná, ale zatím jen skrytá kulturní krize („ekologická krize“) – a byly zpochybněny hlavní ideje, na nichž spočívá průmyslová civilizace. Na této krizi okamžitě začali parazitovat ideologové. Ekologický strach se stal mocným prostředkem manipulace vědomím – jak v konkurenci, tak i v mezinárodní politice.

     Například známá psychóza v souvislosti s „ozónovou dírou“ provedla hmatatelný úder hospodářství celých oblastí světa. Dosažením mezinárodního zákazu používání freonů průmyslové země Západu neumožnily jiným zemím, které právě tuto technologii ovládly, získat hospodářské výhody z jejího využívání. Přitom k tomu neexistovaly žádné rozumné důvody.

     V době, kdy byly pod tlakem ekologů podepsány tzv. Montrealské dohody, nenašla jediná studie zemské atmosféry nějakou korelaci mezi obsahem freonů v ovzduší a úbytkem ozonu. Ozónová díra byla nad Antarktidou, ale 99 % freonů se vyrobilo a spotřebovalo na severní polokouli. Experimenty ani teoretické výpočty nedoložily mechanismus přenosu znečištění přes rovník. Následné studie rovněž nedaly žádné vysvětlení. Vrcholem (dez)informační kampaně kolem freonů byly zkazky o stádech osleplých ovcích v Chile kvůli slabé vrstvě ozónu a zesílenému UV záření. Ale ukázalo se, že skutečnou příčinou jejich onemocnění byla infekce.

     Co tedy za touto freonovou hysterií stálo? Jeden z největších chemických koncernů světa, firma DuPont, již v roce 1988 jako první oznámila, že s freony skoncuje. Ekologové uznale tleskali, ale DuPont měl již připravenou alternativu. Tato firma sice v roce 1931 freony vynalezla, ale dvacetileté patentní právo jí vypršelo již na počátku 50. let. Zákaz freonů tedy znamenal, že je musel přestat vyrábět nejen DuPont, ale i konkurenční firmy. DuPont měl ale již v šuplíku náhradní plyny, především HFC-134a. Po zákazu freonů tak museli všichni zákazníci přejít k DuPontu. Tomu se říká, že vám celý svět leží u nohou. To, že byl onen protokol zakazující freony podepsán v Montrealu, jen kousek od místa, kde sídlilo i hlavní ústředí tehdejšího spoluvlastníka DuPontu, kanadské společnosti Seagram, je v této souvislosti už jen takovou malou třešničkou na dortu…  

     Ekologická rétorika získala ryze ideologickou a často iracionální povahu. Intenzivně se využívala už i během perestrojky v SSSR. Argumenty „z ekologie“ se staly jedním z mocných prostředků manipulace vědomím. Snahy proti nim něco namítnout nebo je alespoň zpochybnit byly (a stále jsou) politicky nebezpečné.

     Mezi malé, ale zásadně důležité akce v SSSR patřilo pošpinění obrazu I. V. Mičurina. Působivá je skutečnost, že v masovém vědomí se podařilo zesměšnit a zostudit obraz pracanta, zabývajícího se celý život jabloněmi odolnými proti mrazům a posouváním sadů do chladných oblastí Ruska. Co tady bylo k smíchu? Navíc ani přirozená filozofie Mičurina, ani jeho práce neobsahovaly ani kapku protipřírodního impulzu.

     Zatímco například A. D. Sacharov, když se v Antarktidě objevila „ozónová díra“, navrhl ji uzavřít pomocí jaderných výbuchů ve vrchní atmosféře – při výbuchu vodíkové bomby prý vzniká velké množství ozonu. A na tomto pozadí vyznavači Sacharova udělali nepřítele přírody ze sadaře-šlechtitele.

     Prohra vědomí je patrná z toho, že předmětem výsměchu se stalo rozumné tvrzení Mičurina: „My nemůžeme čekat milostí od přírody, je naším úkolem si je vzít.“ V této větě není do čeho rýpnout. Zkusme si přeměnit výsměch z této věty na pozitivní tvrzení. Lze udělat jen dvě a obě jsou směšné:

1) My můžeme čekat milosti od přírody a nemusíme jí nic brát, ona sama nám je dá.

2) Nepotřebujeme žádné výhody z přírody, budeme žít bez nich.

     Tato ekologická manipulativní rétorika dosáhla svým destruktivním konáním do úrovně „elementárních částic“ civilizace a doslova negovala jakoukoli práci. Protože práce je aktem „odebrání milostí od přírody“ – účelová činnost na přetvoření přírody s cílem uspokojení lidských potřeb.

     Na téma „ekologické mýty“ by bylo možné napsat obsáhlou knihu s celou řadou dalších názorných příkladů. Pro naši potřebu ale postačí připomenout si starou, dobrou a osvědčenou zásadu investigativní žurnalistiky: „Když ti něco nedává smysl, sleduj tok peněz.“

2) Ničení symbolů

     V tomto světě kultury, jaký vytvořil sám člověk (společenský člověk) a ve kterém žije, zaujímá zvláštní místo svět symbolů („vesmír symbolů“). Symboly – to jsou ve vědomí usazené obrazy (přízraky) věcí, jevů, lidských vztahů a společenských institutů, získávajících metafyzický a téměř náboženský smysl. Symboly jsou součástí vybavení našeho rozumu. Neustále se vyvíjejí a dopracovávají, ale lze je i zničit nebo poškodit. Symboly vytvářejí celý svůj svět, vzájemně spolupracují, bojují úsilím našeho vědomí a představivosti. V tomto světě žijeme duchem, neustále obcujeme se symboly a pod jejich vlivem organizujeme náš pozemský život. Ale svět symbolů se neshoduje s tímto všedním pozemským životem, symboly k nám přicházejí tradicí a mají rytmus a jiné zákony.

     Svět symbolů také uspořádává dějiny lidu, obce, země a spojuje minulost, přítomnost a budoucnost našeho kolektivního života. Ve vztahu k minulosti vytvářejí symboly naši společnou paměť, díky níž se stáváme lidem – stejně jako se bratři a sestry stávají rodinou, zachovávajíce v paměti symboly dětství, dokonce i útržkovité a proměnlivé jako přízraky – jako maminčina píseň, doprovázející otce do války nebo smrt dědečka.

     Ve vztahu k budoucnosti nás symboly spojují v lid a ukazují, o co bychom se měli nažit a čeho bychom se měli bát. Jejich prostřednictvím cítíme spojení s našimi předky i potomky, což nám dává nesmrtelnost a umožňuje nám přijmout myšlenku naší vlastní smrti. Všichni patříme do věčného světa symbolů, který byl před námi a bude i po nás. Získáváme pocit spojení s vesmírem, a ten je naší oporou během pohrom i shonu všedního života.

     Zvláštní místo ve světě symbolů zaujímají obrazy mrtvých. Účastní se jak vytváření osobního životopisu, tak i životopisu lidu, nasměrovávají na cestu jak v jednotlivé rodině, tak i v celé zemi. Mrtví představují ohromnou většinu každého lidu a vždy měli ohromný dopad na jeho život (samozřejmě s výjimkou kultury, která dokázala přeměnit lidi na občanskou společnost lidí-atomů). Manipulace s obrazy mrtvých je důležitou součástí politického procesu právě proto, že mají velký symbolický význam.

     Pod vlivem reformace, vědecké revoluce a racionalizace vědomí, proběhlo v buržoazní společnosti západní civilizace hluboké znesvěcení obrazu světa, člověka a státu. Tzv. tradiční společnosti, které takovou „modernizaci“ nezažily, zůstaly, jak uvedl Hegel, „kulturami se symboly“. Úloha symbolů se v západní kultuře samozřejmě ukázala jako potlačená a nemohla zmizet. Kromě toho se i zde projevují pravidelné vlny „archaizace“, prudkého nárustu úlohy vesmíru symbolů (jako například v kultuře fašismu). Západ zažívá takovou vlnu i v současnosti v souvislosti s utopií tzv. Nového světového řádu.

     Člověk s roztříštěným světem symbolů ztrácí orientační body, své místo na světě a pojmy dobra a zla. Ztrácí psychologickou obranu proti manipulátorům, zatahujících ho do svých nejšílenějších záležitostí a projektů.

3) Zvěsti

     Jednou z nejstarších, ale stále účinných metod „šedé“ propagandy je záměrné rozpracovávání a šíření zvěstí. Dobře vytvořená a esteticky příjemná zvěst se velmi rychle a lavinovitě šíří prostřednictvím rozvětveného řetězového procesu ústním podáním. Zastavit tento proces je velmi obtížné, protože má „molekulární“ povahu a používá mechanismy osobního obcování a na povrch vyplave až po dlouhé době. Tento čas stačí ke vzniku dostatečného počtu „nositelů infekce“ a spuštění „epidemie“.

     Zvěsti jsou nedílnou součástí struktury neformálního dorozumívání. Ačkoli nikdo při jejich přenosu z člověka na člověka neskrývá, že informace jsou neověřené a jejich původ je mlhavý, nebrání to zvěstem vyvíjet silný vliv na vědomí. Důvodem je to, že zvěsti odpovídají požadavkům a emočním potřebám lidí. Zvěsti jsou výtvorem výkladu událostí masovým vědomím, a proto otevírají zadní vrátka pro manipulaci.

     Pro velké rozšíření zvěstí je podstatný námět, a ten – ten musí být pro dané obecenstvo zajímavý, a také informační neurčitost. Důležitým faktorem je míra poplašnosti. Proto je proces šíření zvěstí předmětem neustálého hlubokého studia sociologů a zvláštních služeb. Z tohoto důvodu je technika rozpracování a vypouštění zvěstí dobře zvládnuta.

     Zvěsti jsou obvyklým způsobem přenosu a šíření zpráv v davu, jsou jedním z povahových rysů tohoto společenství lidí. Plní funkci nasměrování davu jako mechanismus kolektivního rozhodování, rozvoje norem chování a způsobu jednání. Proto při manipulaci s lidmi, kteří získali povahu lidí davu, jsou zvěsti jedním z nejúčinnějších nástrojů.    

     Zvěsti se rozsáhle používaly nejen v nacistickém Německu, ale například i během perestrojky a reformy v SSSR. Ve studiích sociologů se zjistily důležité skutečnosti – například hlavním činitelem zapojení lidí do šíření zvěstí je jejich vzdělání a příjem: čím vyšší je úroveň vzdělání a vyšší hmotné bohatství, tím větší je vnímavost ke zvěstem. Ve studii z roku 1994, na které se podílelo 1375 dotazovaných, vedli ve vnímání zvěstí podnikatelé, zatímco rolníci zůstali až „na chvostu“.

 

Publikováno 30. 6. 2022